ΑΙΡΕΣΕΙΣ: ΕΥΑΓΓΕΛΙΚΟΙ-ΠΑΡΑΦΥΑΔΕΣ

ΠΕΝΤΗΚΟΣΤΙΑΝΟΙ
Ίδρυση

1) Έτος ίδρυσης: 1907 στο Κλήβελαντ του Οχάιο της Αμερικής
2) Ιδρυτής: Αμβρόσιος Τόμπλισον. Ίδρυσε την εκκλησία της Πεντηκοστής.
3) Ελλάδα: Εμφάνιση το 1927.
4) Διαίρεση τους:
v Εκκλησία του Θεού της Πεντηκοστής
v Αποστολική εκκλησία της Πεντηκοστής
v Αρχέγονος αποστολική εκκλησία της Πεντηκοστής
v Ελευθέρα αποστολική
v Διεθνής εκκλησία του τετραγωνικού ευαγγελίου κ.ο.κ
Δόγματα
1) Βαπτίζονται στο Άγιο πνεύμα και αποκτούν χάρισμα γλωσσολαλίας και προφητικό χάρισμα.
2) Στις συγκεντρώσεις των μελών της εκκλησίας, κατά ομάδες βγάζουν κραυγές και προκαλούν συσπάσεις προσώπου και άλλων μελών του σώματος, κυριευμένοι όπως ισχυρίζονται από το Άγιο πνεύμα.
3) Θεωρούν ότι η σωτηρία είναι εύκολη υπόθεση. Απαιτείται καθημερινά προσευχή, μελέτη και ομολογία. Δεν θεωρούν απαραίτητη τη συστηματική προσπάθεια για την αποφυγή της αμαρτίας.
4) Δεν αποκαλούν την Παναγία Θεοτόκο και την θεωρούν απλή γυναίκα που έκανε και άλλα παιδιά. Δεν υπάρχουν προσευχές και ύμνοι για αυτή, ούτε ζητούν την μεσολάβηση και τις πρεσβείες της.
Δραστηριότητες
1) Ιδρύουν σωματεία με επίκεντρο τη μουσική, μέσω των οποίων διαδίδουν τις διδασκαλίες τους πχ
- Φίλοι θρησκευτικής μουσικής
- Τηλεοπτικό κανάλι Hellas 62
2) Το 1975 ίδρυση σε Βρυξέλλες του διεθνούς ινστιτούτου δια αλληλογραφίας. Σκοπός του η ενημέρωση και εκπαίδευση μελών, μέσω αλληλογραφίας και φυλλαδίων που διανέμονται.
3) Χρήση μαγνητοφωνημένων διδασκαλιών σε τηλεφωνικές επικοινωνίες.
4) Έντυπα

ΑΝΤΒΕΝΤΙΣΤΕΣ
Ίδρυση
1) Τόπος ίδρυσης: Το 1831 στη Μασαχουσέτη της Αμερικής
2) Ιδρυτής: Ο προτεστάντης Γουλιέλμος Μίλλερ
3) Ελλάδα: Λίγο μετά την Μικρασιατική καταστροφή, εμφανίστηκε η αίρεση στην Ελλάδα. Την διέδωσαν κάποιοι πρόσφυγες της Μικράς Ασίας, που για κάποιο χρονικό διάστημα είχαν ζήσει στην Αμερική.
4) Προέλευση του ονόματος: Από την λατινική λέξη Adventous που σημαίνει άφιξη, έλευση. Η βασική τους διδασκαλία σχετίζεται με την Δευτέρα Παρουσία (την έλευση και άφιξη του Κυρίου), για αυτό και πήραν αυτήν την ονομασία. Υπάρχει υποδιαίρεση της αίρεσης με το όνομα «Αντβεντιστές της έβδομης ημέρας», γιατί αντί για την Κυριακή τιμούν την έβδομη μέρα της εβδομάδας (το Σάββατο).
Διακηρύξεις
1) Στις 21-03-1843 θα έρθει ο Κύριος στη γη ως κριτής. Δεν συνέβη κάτι τέτοιο και ο Μίλλερ όρισε νέες ημερομηνίες με την ίδια όμως αποτυχία.
2) Η αρχηγός των «Αντβεντιστών της έβδομης μέρας», Ελένη Γουάιτ που πέθανε το 1915 διεκήρρυτε:
-Η ίδια ανελήφθη στον ουρανό και παρακολούθησε τα γεγονότα που λάμβαναν χώρα.
-Ο Κύριος εμφανίστηκε το 1844 στον ουρανό όπου και άρχισε την κρίση των ανθρώπων.
-Στις 24-03-1849 τελείωσε ο χρόνος που οι άνθρωποι θα μπορούσαν να κερδίσουν την σωτηρία. Δεν υπάρχει πλέον χρόνος για επιστροφή των αμαρτωλών.
3) Πιστεύουν ότι αποτελούν «τον λαό του Θεού στις έσχατες μέρες». Οι χριστιανικές εκκλησίες είναι όργανα του διαβόλου.
Δόγματα
1) Ο Ιησούς είναι κοινός θνητός άνθρωπος με φθαρτό, αμαρτωλό σώμα.
2) Η ψυχή δεν είναι αθάνατη. Η αθανασία θα δοθεί μετά την ανάσταση μόνο στους σωσμένους.
3) Δεν υπάρχει κόλαση. Οι αμαρτωλοί θα εκμηδενιστούν μαζί με τον σατανά.
4) Η βασιλεία του Θεού είναι επίγεια.
5) Τηρούν την αργία του Σαββάτου και όχι της Κυριακής. Το Σάββατο είναι «η σφραγίδα του Θεού», ενώ η τήρηση της Κυριακής είναι «το χάραγμα του θηρίου».
6) Απορρίπτουν την ιεροσύνη και τα μυστήρια
7) Δεν επικαλούνται στις προσευχές τους την Θεοτόκο και τους Αγίους

ΒΑΠΤΙΣΤΕΣ
Ίδρυση

Στην Ευρώπη τον 17 αιώνα μ.Χ. Η αίρεση ξεκίνησε από Αγγλία, Ολλανδία, Ελβετία και εξαπλώθηκε σε Αμερική και υπόλοιπη Ευρώπη. Στην Ελλάδα είναι ελάχιστοι.
Διαίρεση
Είναι παραφυάδα των Ευαγγελικών από τους οποίους και αποκόπηκαν. Έχουν όμως διαιρεθεί σε πολλές επιμέρους κοινότητες με ριζικές διαφορές μεταξύ τους. Κύρια διαιρούνται σε δύο ομάδες:
1. Πρώτη ομάδα είναι οι «Γενικοί ή Αρμινιανοί» με ιδρυτή τον Ολλανδό προτεστάντη θεολόγο Αρμίνιο. Διδάσκουν ότι η Θεία χάρη δίδεται σε όλους τους ανθρώπους.
2. Δεύτερη ομάδα είναι οι «Ειδικοί ή Καλβινικοί» με ιδρυτή τον Καλβίνο (ένας από τους πρώτους αρχηγούς των Ευαγγελικών).Θεωρούν ότι η Θεία χάρη δίδεται μόνο στους εκλεκτούς και προορισμένους για σωτηρία.
Δόγματα
1) Δεν δέχονται, όπως οι Ευαγγελικοί, την Ιερά Παράδοση.
2) Θεωρούν όλους τους άλλους χριστιανούς, αβάπτιστους.
3)Δεν αναγνωρίζουν τον νηπιοβαπτισμό γιατί θεωρούν ότι η Χάρη του Βαπτίσματος συνδέεται με την ανάπτυξη του λογικού του ανθρώπου.
4) Αναβαπτίζουν τον καθένα που θέλει να γίνει οπαδός τους, αρκεί να είναι ενήλικας (για αυτό και το όνομα τους «Αναβαπτιστές»). Το Βάπτισμα που αποτελεί το κεντρικό σημείο της διδασκαλίας τους, γίνεται πάντα δημόσια και θεωρείται ¨σωτήριο κήρυγμα¨.

ΓΕΔΕΩΝΙΤΕΣ
Ίδρυση

1) Τόπος ίδρυσης: Το 1898 στο Wisconsin της Αμερικής
2) Ελλάδα: Εμφάνιση το 1952
3) Προέλευση ονόματος: Από τον κριτή των Ισραηλιτών, τον Γεδεών.
4) Έμβλημα: Υδρία (στάμνα δηλαδή) και λαμπάδα. Είναι όμοια με αυτά που χρησιμοποίησε ο Γεδεών και νίκησε κατ’ εντολή του Θεού τους εχθρούς των Ισραηλιτών, τους Μαδιανίτας.
5) Είναι παραφυάδα των Ευαγγελικών
Δόγματα
1) Πιστεύουν ότι μέσα τους καίει η φλόγα της πίστης στον Θεό, η οποία μεταδίδεται με τον Λόγο Του. Σκοπός τους είναι η διάδοση της Αγίας Γραφής.
2) Δεν εμφανίζονται ως εκκλησία, αλλά ως αδογμάτιστη διεθνής κίνηση που αποτελείται από χριστιανούς διαφόρων δογμάτων.

ΚΟΥΑΚΕΡΟΙ
Ίδρυση
1) Ιδρυτής: Ο Άγγλος Γεώργιος Φοξ. Το 1643 ίδρυσε μια θρησκευτική ομάδα με το όνομα «Εταιρία των Φίλων»
2) Προέλευση ονόματος: Από την Αγγλική λέξη guaker(κουάκερ), που σημαίνει ¨τρέμων¨. Οι Αγγλικανοί κληρικοί λόγω του περιεχομένου της διδασκαλίας του, οδήγησαν τον Φοξ στο δικαστήριο. Εκεί ο Φοξ απευθυνόμενος στον δικαστή είπε πως οφείλει σεβασμό στον Θεό και πρέπει να τρέμει ενώπιον του λόγου Του. Ο δικαστής απάντησε:¨Λέγε μας λοιπόν εσύ ο τρέμων¨. Από αυτό το περιστατικό προήλθε η ρίζα της ονομασίας της συγκεκριμένης αίρεσης.
3) Αποτελεί αίρεση προερχόμενη από τον Αγγλικανισμό.
Δόγματα
1) Ο κάθε άνθρωπος μπορεί να πιστεύει ότι θέλει.
2) Δεν παραδέχεται Ιερωσύνη, Βάπτισμα, Θεία Ευχαριστία και γενικά τα Μυστήρια.
3) Δεν πρέπει να δίνουμε έμφαση στον φόβο της Κόλασης, αλλά στην χαρά της Βασιλείας του Θεού που υπάρχει μέσα στον κάθε άνθρωπο.

ΜΕΘΟΔΙΣΤΕΣ
Ίδρυση
1) Τόπος ίδρυσης: Το 1730 στην Οξφόρδη της Αγγλίας
2) Ιδρυτής: Ιωάννης και Κάρολος Wesley
3) Ελλάδα: Εμφάνιση το 1950 με το όνομα «Ανατολική Αποστολική Εκκλησία»
4) Λόγος ίδρυσης: Προσπάθεια αναζωογόνησης της εκκοσμικευμένης Αγγλικανικής εκκλησίας
5) Είναι διακλάδωση του Προτεσταντισμού
6) Προέλευση του ονόματος: Η ονομασία τους προήλθε από τους αντιπάλους τους για την συστηματικότητα του βίου και της μελέτης τους.
Χαρακτηριστικά
1) Τρόπος δράσης τους: Μελέτη του λόγου του Θεού, προσευχές, νηστείες, φιλανθρωπίες. Αποκόπηκαν σταδιακά από τον Αγγλικανισμό και αποτέλεσαν ιδιαίτερη εκκλησία, η οποία διαιρέθηκε με την σειρά της σε παρακλάδια.
2) Υποχρεώσεις μεθοδιστών:
*Προσέρχονται στις συναθροίσεις της εκκλησίας τους, 1 φορά την εβδομάδα, την ίδια ώρα.
*Η συνάθροιση ξεκινά με προσευχή
*Στις συναντήσεις τους μιλούν ελεύθερα και εξομολογούνται τα αμαρτήματα τους ενώπιον όλων. Στην εξομολόγηση χρησιμοποιούν έντυπα ή προφορικά ερωτηματολόγια
Δόγματα
1) Δεν παραδέχονται τα μυστήρια
2) Η εξομολόγηση τους δεν έχει χαρακτήρα μυστηρίου. Αποτελεί εξωτερίκευση και γνωστοποίηση ενώπιον πιστών και παστόρων, των αμαρτιών τους. Κατόπιν οι πάστορες τους διαβεβαιώνουν πως συγχωρέθηκαν από τον Θεό.
3) Θεωρούν την οργάνωση τους ¨Θρησκεία της Αρχεγόνου Εκκλησίας¨ και προσπαθούν με σχολαστική τήρηση κάποιων κανόνων να πετύχουν την αγιότητα.
4) Πιστεύουν πως έχουν υπερβεί τον αγώνα μεταξύ πνεύματος και σάρκας, έχουν φτάσει στην τελειότητα και είναι σωσμένοι.
5) Δεν ζητούν τις πρεσβείες των Αγίων και της Θεοτόκου.

ΜΕΝΝΩΝΙΤΕΣ
Ίδρυση
1) Τόπος ίδρυσης: Το 1530 στην Ολλανδία
2) Ιδρυτής: Menno Simons. Ήταν πρώην ρωμαιοκαθολικός ιερέας ο οποίος προσχώρησε στους Αναβαπτιστές.
3) Εξάπλωση: Στην Ευρώπη και κυρίως στην Ρωσία, λόγω της υποστήριξης της αίρεσης από την τσαρίνα Αικατερίνη Β΄. Αργότερα διεδόθη στην Αμερική και στην συνέχεια στις υπόλοιπες ηπείρους μέσω των ιεραποστολών.
4) Ελλάδα: Εμφανίστηκαν ως γεωπόνοι και εξειδικευμένοι έμπειροι γεωργοί, που απέκτησαν αγροκτήματα στην Μακεδονία και στην Κρήτη, τα οποία αποτέλεσαν κέντρα διάδοσης των ιδεών τους.
5) Είναι από τα ακραία παρακλάδια του Προτεσταντισμού.
Χαρακτηριστικά
1) Αποστρέφονται εφευρέσεις του τεχνικού πολιτισμού που διευκολύνουν την καθημερινή ζωή.
2) Έχουν ιδιόρρυθμη εμφάνιση: μακριά πανωφόρια, πλατιά καπέλα, μακριά μαλλιά και γένια οι άντρες. Είναι όλοι γεωργοί και κτηνοτρόφοι.
3) Απαγορεύονται τα εξής:
· Η συμμετοχή στον πόλεμο
· Η αντίσταση σε επίθεση ή και σε αδικία
· Ο όρκος
· Η κατάληψη δημόσιας θέσης
· Η εμπλοκή στην πολιτική
Δόγματα
1) Είναι αντιτριαδικοί. Επηρεασμένοι από χιλιαστικές ιδέες δεν παραδέχονται το δόγμα περί Αγίας Ομοουσίου Τριάδας.
2) Κάθε νέο μέλος που εισχωρεί στην αίρεση, το αναβαπτίζουν με δικό τους βάπτισμα.
3) Απορρίπτουν το προπατορικό αμάρτημα και δεν πιστεύουν ότι μεταφέρεται από τον Αδάμ στους ανθρώπους από γενιά σε γενιά.

ΜΟΡΜΟΝΟΙ
Ίδρυση
1) Τόπος ίδρυσης: Το 1827 στο Μάντσεστερ της Αμερικής.
2) Ιδρυτής: Ιωσήφ Σμιθ
3) Προέλευση ονόματος: Από το βασικό τους βιβλίο που ονομάζεται «Βιβλίο του Μόρμον»
4) Σκοπός ίδρυσης: Η προώθηση της Αμερικανικής εκκλησίας του Χριστού
5) Ιεραρχική διαίρεση:
*Κορυφή: «Η πρώτη προεδρία» που αποτελείται από τον πρόεδρο και τους 2 συμβούλους του.
*Επόμενη βαθμίδα: «Συμβούλιο 12 Αποστόλων»
*Εκκλησία: Διαίρεση σε ¨πασσάλους¨
*Ιεροσύνη: ~Του Ααρών(διάκονοι, διδάσκαλοι, ιερείς)
~Του Μελχισεδέκ(πρεσβύτεροι, εβδομηκοντάδες, αρχιερείς, πατριάρχες, απόστολοι)
Χαρακτηριστικά
1) Αυτοαποκαλούνται ¨Άγιοι της έσχατης μέρας ¨ή ¨Εκκλησία του Ιησού Χριστού των αγίων της εσχάτης μέρας¨
2) Υποστηρίζουν ότι οι πρώτοι άποικοι της Αμερικής ήταν οι Ιαρεδίτες, η μόνη φυλή που δεν επηρεάστηκε από την σύγχυση της Βαβέλ. Πιστεύουν επίσης πως ο Ιησούς ταξίδεψε στην Αμερική και δίδαξε εκεί. Οι διδασκαλίες του περιέχονται σε ένα βιβλίο γραμμένο στα ιερογλυφικά από τον προφήτη Μόρμον που ακολούθησε τους Εβραίους της φυλής Μανασσή στην Αμερική.
3) Ισχυρίζονται ότι ο ιδρυτής τους βρήκε με θαυμαστό τρόπο το βιβλίο αυτό και το μετέφρασε στην αγγλική γλώσσα με τον τίτλο «Το βιβλίο του Μόρμον». Το βιβλίο αυτό αποτελεί ένα κράμα διδασκαλιών των Χριστιανών, Ιουδαίων, αρχαίων Αιγυπτίων, ανατολικών θρησκειών.
4) Αποφεύγουν οινοπνευματώδη ποτά, καφέ, τσάι, καπνό. Ασκούν φιλανθρωπία.
Δόγματα
1) Θεωρούν την Θεία Ευχαριστία απλή, συμβολική τελετή και τον νηπιοβαπτισμό βλασφημία
2) Υποτιμούν την Αγία Γραφή και θεωρούν πως νοθεύτηκε
3) Θεωρούν τον ιδρυτή τους ¨εφάμιλλο του Χριστού και συμπληρωτή της Καινής Διαθήκης¨
4) Ο κάθε Μορμόνος είναι ιερέας. Μπορούν να κηρύξουν ακόμα και τα μικρά παιδιά.
5) Ισχυρίζονται ότι μόνο οι Μορμόνοι θα εισέλθουν στην βασιλεία των ουρανών, οι μη Μορμόνοι αλλά ενάρετοι άνθρωποι θα ζουν στην γη και οι ασεβείς θα ριχτούν στα τάρταρα του Άδη.
6) Υπάρχουν 2 θεοί: Ο Ελοχίμ και ο Ιεχωβά. Ο Ελοχίμ είχε αρκετές συζύγους με τις οποίες γέννησε τα πνεύματα μας και το πνεύμα του Χριστού.
7) Η πολυγαμία είναι προσφορά υπηρεσίας στο σχέδιο του Θεού. Μυστικά τελούν πολλούς γάμους γιατί η επίσημη νομοθεσία των κρατών απαγορεύει την πολυγαμία.

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ-ΘΕΡΑΠΕΥΤΕΣ
Ίδρυση
1. Τόπος ίδρυσης: Το 1875 στο Ν.Χαμσάιρ της Αμερικής
2. Ιδρυτής: Η Μαρία Μπαίηκερ Έντυ
3. Σκοπός ίδρυσης: Η ιδρυτής ασχολήθηκε με την ¨πνευματική εργασία¨επηρεασμένη από τον θεραπευτή Κουΐμπι ο οποίος της έκανε υπνωτισμό.
4. Είναι παρακλάδι του Προτεσταντισμού.
Οι θεραπείες τους
· Θεωρούν τους γιατρούς και τα φάρμακα περιττά. Η ίδια η Έντυ όμως λάμβανε μορφίνη για τους πόνους της.
· Θεωρούν την σωματική ασθένεια ανύπαρκτη και αποτέλεσμα αυταπάτης του ανθρώπινου νου. Θεραπεύοντας τον νου, εξαφανίζονται τα σωματικά συμπτώματα.
· Έχουν δικό τους τρόπο προσευχής που ονομάζεται ¨επιστημονική προσευχή¨ και αποτελεί συνάντηση του ανθρώπινου νου με τον παγκόσμιο νου. Ισχυρίζονται ότι και ο Ιησούς έκανε χρήση αυτής της προσευχής σε περιπτώσεις θαυμάτων(πχ Λάζαρος)
Δόγματα
Το κύριο βιβλίο της αίρεσης είναι το ¨επιστήμη και υγεία με το κλειδί των Αγίων Γραφών¨. Θεωρούν ότι συγγραφέας του βιβλίου είναι ο Θεός.
Η Αγία Τριάδα δεν αποτελείται από τον Πατέρα, τον Υιό και το Άγιο Πνεύμα, αλλά είναι τριάδα σαν Ζωή, Αλήθεια, Αγάπη.
Ο Θεός είναι απρόσωπος και ταυτίζεται με τον κόσμο. Είναι πανθεϊστές γιατί θεωρούν ότι όλα είναι Θεός.
Ο Ιησούς δεν είναι Θεός και ούτε σταυρώθηκε, ούτε αναστήθηκε.
Το Άγιο Πνεύμα δεν υπάρχει αλλά η ιδρύτρια τους αποτελεί την προσωποποίηση του.
Ο άνθρωπος είναι πνευματική αντανάκλαση του Θεού. Δεν υπάρχει ύλη, ούτε κακό και ποτέ δεν έγινε το προπατορικό αμάρτημα.

ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΟΡΓΑΝΩΣΗ ΕΙΡΗΝΗΣ (ΧΟΕ)
Ίδρυση

1. Τόπος ίδρυσης: Χανιά Κρήτης
2. Ιδρυτής: Ο Στυλιανός Γιαννετάκης με τον γαμπρό του Νικόλαο Μουτσάκη
3. Σκοπός ίδρυσης: Η επανίδρυση της εκκλησίας της Αποκάλυψης, με την συμπλήρωση των 144000 εκλεκτών του Θεού και την ίδρυση του κράτους του Θεού στη γη.
4. Είναι παρόμοια αίρεση με τους Κουάκερους και τους Μορμόνους.
Δόγματα
Η ΧΟΕ θεωρεί τον εαυτό της στράτευμα του προφήτη Ιωήλ και τα μέλη της αθάνατα και άφθαρτα.
Η βασιλεία του Θεού θα είναι επίγεια και θα πραγματοποιηθεί στο ανατολικό ημισφαίριο. Μέχρι το 2000 μ.Χ θα γίνει ο πόλεμος του Αντίχριστου ο οποίος θα είναι Γερμανός με το όνομα Γουλιέλμος ο ΄Β και με πολιτική εξουσία.
Η εξομολόγηση του ανθρώπου γίνεται απευθείας στον Θεό, παρακάμπτοντας τους πνευματικούς.
Ο αρχηγός της αίρεσης επικοινωνεί με τον Θεό και υποδεικνύει κατόπιν θεϊκής εντολής ποια άτομα θα γίνουν συζυγικά ζευγάρια.
Έχουν την εξουσία με την επίθεση των χεριών τους να μεταδίδουν τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος και της γλωσσολαλίας και να θεραπεύουν ασθένειες.Οι Απόστολοι έγραψαν την Αγία Γραφή χωρίς όμως να την κατανοήσουν. Απαγορεύεται η μελέτη της Γραφής από διάφορες επίσημες ερμηνείες, γιατί θεωρούν ότι ο κάθε μεταφραστής εκφράζει προσωπική γνώμη.