ΑΠΟΡΙΕΣ: Η ΑΝΑΣΤΑΣΗ


ΕΙΣΑΓΩΓΗ
Ποιες είναι οι 10 αισθήσεις του ανθρώπου;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο άνθρωπος έχει προικιστεί από τον Θεό με 5 σωματικές και 5 ψυχικές αισθήσεις. Οι σωματικές είναι: όραση, ακοή, όσφρηση, γεύση και αφή. Οι ψυχικές είναι: νους, διάνοια, δόξα, φαντασία και αίσθηση.
Ρόλος αισθήσεων στο προπατορικό αμάρτημα.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο Κύριος έδωσε στους πρωτόπλαστους τις αισθήσεις για να απολαμβάνουν την Ουράνια Βασιλεία και να κατανοούν το θέλημα Του. Εκείνοι όμως έκαναν κακή χρήση των σωματικών αισθήσεων και παράκουσαν τις εντολές του Θεού. Αμάρτησαν, εκδιώχθηκαν από τον Παράδεισο και υποχρεώθηκαν να χρησιμοποιούν τις αισθήσεις τους στην εργασία που έκαναν, προκειμένου να εξασφαλίσουν τα απαραίτητα για την επιβίωση τους. Δυστυχώς όμως και εκεί καταχράστηκαν τον ρόλο των αισθήσεων και τις μετέτρεψαν σε όργανα για εκτέλεση δαιμονικών και ανήθικων πράξεων. Ο φιλεύσπλαχνος Πατέρας όμως έστειλε τον Υιό Του για να διορθώσει το σφάλμα του Αδάμ και να καθαγιάσει τις ανθρώπινες αισθήσεις.
Ποιες πράξεις συμμετείχαν στο προπατορικό αμάρτημα και πως;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ακοή: Ο Αδάμ άκουσε την παραπλανητική συμβουλή του όφεως. Όσφρηση: Οι πρωτόπλαστοι μύρισαν τον καρπό του ξύλου της γνώσης που ευωδίαζε.  Όραση: Ο απαγορευμένος καρπός ήταν θελκτικός στην όψη και τους παρέσυρε.  Αφή, γεύση: Οι πρωτόπλαστοι ακούμπησαν και γεύτηκαν τον καρπό που τους άρεσε.
Πώς έγινε η αποκατάσταση των αισθήσεων από τον Κύριο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:  Χρησιμοποιώντας τις 5 αισθήσεις ως άνθρωπος  και στην διάρκεια του μαρτυρίου Του, ο Κύριος τις επανέφερε στην αρχική τους θέση και επανέκτησαν την αξία τους. Ακοή:  Ο Χριστός καταδέχτηκε να ακούσει τις βλασφημίες όσων Τον καταδίωκαν.  Όραση: Αντίκρισε τον Σταυρό και ένιωσε ως άνθρωπος, δειλία και φόβο.  Όσφρηση, γεύση: Ο Κύριος μύρισε το ξύδι και γεύτηκε την χολή που Του έδωσαν.  Αφή: Ένιωσε τα καρφιά στον Σταυρό και υπέφερε.

ΑΝΑΣΤΑΣΗ
Τα γεγονότα της Ανάστασης.
ΑΝΑΣΤΑΣΗ: Μετά την ταφή του Ιησού, οι φανατικοί Ιουδαίοι ζήτησαν από τον Πιλάτο να στείλει φρουρούς στον Τάφο του Χριστού γιατί πίστευαν ότι οι μαθητές Του θα έκλεβαν το σώμα Του και θα διέδιδαν ότι αναστήθηκε. Έτσι θα επαληθεύονταν τα λόγια του Ιησού που μιλούσε για την τριήμερη ταφή και ανάσταση Του και θα αναπτυσσόταν κίνημα οπαδών Του. Ο Πιλάτος αποδέχτηκε το αίτημα και έστειλε 100 στρατιώτες να φρουρούν τον Τάφο υπό τις διαταγές του εκατόνταρχου τότε και μετέπειτα αγίου, Λογγίνου.
Τα μεσάνυχτα όμως έγινε ένας μεγάλος σεισμός, ενώ συγχρόνως Άγγελος Κυρίου κατέβηκε και μετακίνησε τον βράχο που έκλεινε την είσοδο του Τάφου. Οι στρατιώτες τρομαγμένοι έφυγαν και το επόμενο πρωί οι Μυροφόρες που πήγαν στον Τάφο για να αλείψουν με μύρο το σώμα του Ιησού, τον αντίκρισαν άδειο και πληροφορήθηκαν από Αγγέλους για το γεγονός της Ανάστασης. Στη συνέχεια η Μαρία Μαγδαληνή ενημέρωσε τον Ιωάννη και τον Πέτρο, οι οποίοι έτρεξαν αμέσως στον Τάφο για να δουν το θαύμα. Ο Πέτρος περιορίστηκε μόνο να κοιτάξει το εσωτερικό του χώρου, ενώ ο Ιωάννης εισχώρησε και ακούμπησε την Αγία Σινδόνη.
Η Μαρία Μαγδαληνή αργότερα είχε την ευλογία να αντικρίσει τον αναστημένο Θεό και να ξαναδεί Αγγέλους που της μετέφεραν μήνυμα Κυρίου, ο οποίος ζητούσε από του μαθητές Του και από τον Πέτρο, να Τον συναντήσουν στην Γαλιλαία. Παράλληλα οι υπόλοιπες Μυροφόρες που πληροφορήθηκαν το χαρμόσυνο γεγονός επισκέπτονταν συνέχεια τον Τάφο τις επόμενες ώρες.
Πώς γνώριζαν οι Ιουδαίοι ότι θα αναστηθεί ο Χριστός;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι Ιουδαίοι αρχιερείς ήταν γνώστες των Γραφών και αντιλήφθηκαν αμέσως τον παραλληλισμό που χρησιμοποίησε ο Κύριος σε ένα λόγο Του. Ο Ιησούς  αναφέρθηκε στην τριήμερη παραμονή του Ιωνά στην κοιλιά του κήτους και στην αντίστοιχη δική Του για το ίδιο χρονικό διάστημα, ως νεκρός άνθρωπος στον Τάφο Του.
Γιατί ο Άγγελος εμφανίστηκε μόνο στην Μαρία Μαγδαληνή;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι πρώτες Μυροφόρες που επισκέφτηκαν τον Τάφο ήταν η Θεοτόκος και η Μαρία Μαγδαληνή. Για να εξασφαλιστεί η αξιοπιστία του γεγονότος της Ανάστασης και να μην αμφισβητηθεί από τους Ιουδαίους, ο Άγγελος έγινε ορατός μόνο από την Μαρία Μαγδαληνή. Η μαρτυρία της μητέρας του Χριστού θα γινόταν δύσκολα αποδεκτή και για αυτό και δεν αντιλήφθηκε τίποτα.
Γιατί ο Άγγελος ανέφερε ειδικά τον Πέτρο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο Κύριος, μέσω του Αγγέλου Του, ζήτησε από την Μαρία Μαγδαληνή να ενημερώσει τους μαθητές Του και τον Πέτρο ότι επιθυμεί να τους συναντήσει στην Γαλιλαία. Η ειδική αναφορά στο όνομα του Πέτρου έγινε για να πληροφορηθεί ότι ο Θεός συγχώρεσε την αμαρτία Του, να Τον αρνηθεί δηλαδή τρεις φορές.

ΚΥΡΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Πόσες και ποιες ήταν οι μυροφόρες γυναίκες;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Οι μυροφόρες ήταν πολλές . Οι κύριες όμως ήταν επτά:
1.     Μαρία Μαγδαληνή: Η Μαρία καταγόταν από μια χώρα της Ανατολής, τα Μάγδαλα και έγινε πιστή και μαθήτρια του Ιησού όταν Εκείνος την απάλλαξε από τα επτά δαιμόνια που την είχαν κυριεύσει. Μετά την Ανάληψη του Ιησού, πήγε στην Ρώμη όπου θεράπευσε τον πάσχοντα οφθαλμό του αυτοκράτορα Τιβέριου, ο οποίος μετά την ίαση του φόνευσε τους Αρχιερείς και τον Πιλάτο. Η Μαρία πέθανε στην Έφεσο, ενταφιάστηκε από τον Ιωάννη           Θεολόγο, ενώ το σώμα της μεταφέρθηκε αργότερα στην Κωνσταντινούπολη από τον βασιλιά Λέοντα τον σοφό.
2.     Σαλώμη: Ήταν κόρη του Ιωσήφ του Μνήστορος (μνηστήρας της Παναγίας). Ο Ιωσήφ απέκτησε 7 παιδιά: 4 αγόρια(Ιάκωβος, Ιωσής, Σίμωνας, Ιούδας ο Αδελφόθεος) και 3 κορίτσια(Εσθήρ, Θάμαρ, Σαλώμη).
3.     Ιωάννα: Ήταν σύζυγος του επιτρόπου και οικονόμου του βασιλιά Ηρώδη, Χουζά.
4.     Μαρία: Η αδερφή του Λάζαρου.
5.     Μάρθα: Η αδερφή του Λάζαρου.
6.     Μαρία, η γυναίκα του Κλωπά: Ήταν ετεροθαλής αδερφή της Παναγίας, από ίδιο πατέρα. Ο Ιωακείμ, ο πατέρας της Παναγίας, μετά τον θάνατο του άκληρου αδερφού του υποχρεώθηκε από τον νόμο να νυμφευτεί την γυναίκα του. Καρπός του γάμου αυτού ήταν η Μαρία που αργότερα νυμφεύθηκε τον Κλωπά.
7.     Σωσσάνα.
Γιατί η Ανάσταση του Κυρίου έγινε τον μήνα Μάρτιο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η Ανάσταση έγινε τον μήνα Μάρτιο για τους εξής λόγους:
1.     Η αρτιότητα του Μαρτίου: Ο Μάρτιος είναι ένας άρτιος, σωστός μήνας όπως και η Δευτέρα Παρουσία του Κυρίου που θα αποκαταστήσει τους Αγίους και θα χαρίσει την αιωνιότητα της Ουράνιας Βασιλείας, στους πιστούς χριστιανούς. Για αυτό τον λόγο έγινε Μάρτιο η Ανάσταση για να συμβολίσει την μέλλουσα ανάσταση των ανθρώπων.
2.     Η Δημιουργία του κόσμου, του ανθρώπου και η πτώση: Όλα αυτά έγιναν τον μήνα Μάρτιο. Συγκεκριμένα ο Θεός ξεκίνησε την Δημιουργία στις 12 Μαρτίου και τελείωσε στις 18, ενώ στις 25 οι πρωτόπλαστοι αμάρτησαν και εκδιώχθηκαν. Προς αποκατάσταση λοιπόν της αμαρτίας τους, ο Θεός όρισε η Ανάσταση του Υιού Του να γίνει την ίδια εποχή. Παρατήρηση: Ο αριθμός επτά είναι χαρακτηριστικός και συμβολικός στην διάρκεια των προαναφερθέντων γεγονότων. Η Δημιουργία κράτησε επτά μέρες, όπως και η παραμονή του Αδάμ στον Παράδεισο. Επτά είναι οι ημέρες της εβδομάδας όπως και τα χαρίσματα του Αγίου Πνεύματος και οι αρετές με τις οποίες προίκισε ο Θεός τον Αδάμ: σοφία, πραότητα, σωφροσύνη και κάλλος, κόμη κεφαλής, φιλοξενία, ανδρεία, υπομονή. Τις αρετές αυτές τις είχαν τα εξής πρόσωπα της Παλαιάς Διαθήκης: Σολομώντας(σοφία), Δαυίδ(πραότητα),  Ιωσήφ ο πάγκαλλος(σωφροσύνη και κάλλος), Αβεσσαλώμ(κόμη κεφαλής), Αβραάμ(φιλοξενία), Σαμψών(ανδρεία), Ιώβ(υπομονή).
3.     Η απελευθέρωση των Εβραίων από τους Αιγύπτιους: Ο Εβραϊκός λαός γιόρτασε το Πάσχα στην Αίγυπτο και στην συνέχεια έφυγε, πέρασε την Ερυθρά θάλασσα και κατέφυγε στην έρημο. Όλα αυτά έγιναν τον Μάρτιο. Λόγω του παραλληλισμού των προηγούμενων γεγονότων με αντίστοιχων των χριστιανών, η Ανάσταση έγινε την ίδια εποχική περίοδο. Συγκεκριμένα η απελευθέρωση από τον Αιγυπτιακό ζυγό και τον Φαραώ μοιάζει με την απαλλαγή των χριστιανών από την αιώνια κόλαση και την τυραννία του διαβόλου. Το πέρασμα της Ερυθράς συμβολίζει την απελευθέρωση από τις αμαρτίες. Η έρημος που ταλαιπωρήθηκαν οι Ιουδαίοι είναι η έρημος των ανθρώπινων αμαρτιών, ενώ το Πάσχα στην Αίγυπτο συμβολίζει την συμμετοχή των πιστών στην Ουράνια Βασιλεία μαζί με τον Χριστό.
4.     Ο κατακλυσμός: Ο κατακλυσμός έγινε Μάρτιο και κατά την διάρκεια του έγινε η φθορά των αμαρτωλών ανθρώπων και η διάσωση μόνο του Νώε και της οικογένειας του με την βοήθεια της κιβωτού. Αντίστοιχα η Ανάσταση συμβολίζει την φθορά των αμαρτιών μας και την διάσωση των ενάρετων χριστιανών με βοηθό τον Κύριο και την σταυρική Του θυσία.
Ποια ώρα έγινε η Ανάσταση του Ιησού;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η Ανάσταση του Κυρίου έγινε την έκτη ώρα την νύχτα της Κυριακής, τριάντα τρεις ώρες(33) μετά την ενάτη ώρα της Παρασκευής όπου και εξέπνευσε. Ο υπολογισμός του 24ωρου από τους Εβραίους τότε, γινόταν διαφορετικά από τον σύγχρονο που χρησιμοποιούμε σήμερα και ήταν ο εξής: Η καινούρια μέρα ξεκινούσε το απόγευμα στις 6(με τα σημερινά δεδομένα) και πρώτα ήταν η νύχτα και στην συνέχεια η μέρα. Ο υπολογισμός λοιπόν των 33 ωρών σε σύγκριση με την σύγχρονη ώρα-που θα εμφανίζεται εντός παρένθεσης- είναι ο ακόλουθος: Ο Κύριος εξέπνευσε την ενάτη ώρα της Παρασκευής(3 το μεσημέρι για τον σύγχρονο κόσμο). Μέχρι την δωδέκατη ώρα που άλλαζε η μέρα και ερχόταν το Σάββατο(6 το απόγευμα) είναι 3 ώρες. Ακολουθεί το 24ωρο του Σαββάτου μέχρι την δωδεκάτη ώρα(6 το απόγευμα του Σαββάτου) που αλλάζει η μέρα σε Κυριακή. Από την ώρα εκείνη μέχρι την έκτη ώρα της Κυριακής(μεσάνυχτα Κυριακής) είναι άλλες 6 ώρες. Στο σύνολο: 3+24+6=33.
Πώς μετράται η τριήμερη Ανάσταση του Κυρίου;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Σύμφωνα με τον τρόπο υπολογισμού του 24ώρου των Εβραίων, ανεξάρτητα αν κάποιος πέθαινε την πρώτη ώρα της μέρας ή την δέκατη, υπολογιζόταν ότι ήταν νεκρός μια μέρα. Συνεπώς ο Κύριος αφού πέθανε την ένατη ώρα της Παρασκευής(3 ώρες πριν αλλάξει η μέρα) θεωρείτο νεκρός μια μέρα. Το Σάββατο ολόκληρο που ακολούθησε ήταν η δεύτερη μέρα και οι 6 ώρες της Κυριακής, που πέρασαν μέχρι την Ανάστασή Του, υπολογίζονται ως μια ακόμα μέρα, η τρίτη. Έτσι γίνεται ο υπολογισμός της τριήμερης Ανάστασης του Ιησού.
Πόσες φορές εμφανίστηκε ο Ιησούς στους μαθητές Του μετά την Ανάσταση Του;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Ο Κύριος εμφανίστηκε 11 φορές στους μαθητές Του σύμφωνα με τις αναφορές των Ευαγγελιστών:
  1. Ο Χριστός εμφανίστηκε στο όρος της Γαλιλαίας και ενημέρωσε τους μαθητές Του πως θα διασκορπιστούν σε όλα τα έθνη της γης, διδάσκοντας το Ευαγγέλιο και βαπτίζοντας χριστιανούς στο όνομα της Αγίας Τριάδας.
  2. Η Μαρία Μαγδαληνή αντίκρισε τον Κύριο και επιχείρησε να Τον αγγίξει. Εκείνος όμως την απέτρεψε καθώς δεν είχε αναληφθεί ακόμα στον Ουράνιο Πατέρα Του και της ζήτησε να ενημερώσει τους μαθητές Του.
  3. Ο Χριστός εμφανίστηκε σε δύο άνδρες που πήγαιναν στα χωράφια τους.
  4. Η επόμενη εμφάνιση του Ιησού ήταν στους μαθητές Του, όπου τους έκρινε αυστηρά για την αμφιβολία που έδειξαν αρχικά στο νέο της Ανάστασης Του. Τους μίλησε στην συνέχεια για την αποστολή που θα αναλάμβαναν και για την δύναμη της πίστης των χριστιανών.
  5. Ο Λουκάς και ο Κλεόπας συνάντησαν τον Ιησού πηγαίνοντας προς τους Εμμαούς.
  6. Ο Κύριος εμφανίστηκε ξανά στους μαθητές Του, απουσία μόνο του Θωμά ο οποίος κρυβόταν λόγω του φόβου των Ιουδαίων.
  7. Οκτώ μέρες μετά την Ανάσταση Του, ο Ιησούς εμφανίστηκε σε όλους τους μαθητές Του, παρουσία του Θωμά ο οποίος αγγίζοντας τις πληγές του Κυρίου στα χέρια, στα πόδια και στην πλευρά Του, πείστηκε για το θαύμα της Ανάστασης Του.
  8. Ο Χριστός εμφανίστηκε σε μερικούς μαθητές Του που είχαν πάει να ψαρέψουν στην θάλασσα της Τιβεριάδας. Καθώς οι προσπάθειες τους ήταν ανεπιτυχείς, Εκείνος τους υπέδειξε τι να κάνουν και αφού επέστρεψαν στην όχθη γεμάτοι ψάρια, Τον αναγνώρισαν.
  9. Η ένατη φορά ήταν η εμφάνιση του Κυρίου στον Πέτρο όπου τον ρώτησε εάν Τον αγαπά.
  10. Η Μαρία και η Μαρία Μαγδαληνή συνάντησαν τον Κύριο την επόμενη φορά όπου τις χαιρέτησε.
  11. Την τελευταία φορά ο Κύριος εμφανίστηκε στους δώδεκα μαθητές Του, έφαγε μαζί τους, τους δίδαξε και τους συμβούλεψε σχετικά με αποστολικό τους έργο και στη συνέχεια αφού περπάτησε μαζί τους μέχρι την Βηθανία, τους ευλόγησε και αναλήφθηκε.
Ποιες προφητείες και θαύματα της Παλαιάς Διαθήκης προεικόνιζαν την Ανάσταση του Χριστού;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ
ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ
  1. Προφήτης Ησαΐας: Ο Προφήτης μιλά για τις Μυροφόρες γυναίκες και για την ευλογία που θα έχουν να ενημερωθούν από τον Άγγελο Κυρίου για την Ανάσταση.
  2. Προφήτης Ιωνάς: Μίλησε για τους φρουρούς του Τάφου και χαρακτήρισε την αποστολή που θα αναλάμβαναν ως μάταιη.
  3. Προφήτης Σοφονίας: Ο προφήτης μιλά, μέσω του στόματος του ίδιου του Ιησού και προφητεύει την Ανάσταση, την εμφάνιση του Κυρίου στους μαθητές Του στην συνέχεια και το αποστολικό έργο που θα αναλάβουν.
  4. Προφήτης Δαβίδ: Προφητεύει τη Ανάσταση και τον πανικό που θα προκαλέσει το γεγονός αυτό στους εχθρούς Του.
  5. Προφήτης Ιερεμίας: Ο Κύριος μετά τον σταυρικό θάνατο και την Ανάσταση Του θα εμφανιστεί στους μαθητές Του και θα τους διδάξει.
ΘΑΥΜΑΤΑ ΠΑΛΑΙΑΣ ΔΙΑΘΗΚΗΣ
  1. Προφήτης Ηλίας: Ο Προφήτης Ηλίας έζησε στην διάρκεια της βασιλείας του Αχαάβ, ενός σκληρού και ασεβούς βασιλιά που δυστυχώς είχε επηρεάσει και τον Εβραϊκό λαό. Μεγάλη ξηρασία και πείνα άρχισε να ταλαιπωρεί τότε τους Εβραίους οι οποίοι αντιμετώπιζαν πρόβλημα επιβίωσης. Ο φιλεύσπλαχνος Ηλίας ζήτησε από τον Κύριο να συγχωρήσει και να βοηθήσει τον λαό Του και Εκείνος τον πρόσταξε να επισκεφτεί μια πόλη, στην είσοδο της οποίας θα συναντούσε μια γυναίκα. Πράγματι ο Ηλίας συνάντησε μια χήρα γυναίκα που παρά την κακή οικονομική της κατάσταση και τα παιδιά της που έπρεπε να συντηρήσει, φιλοξένησε τον προφήτη και του πρόσφερε απλόχερα ότι είχε. Ως ανταμοιβή η γυναίκα και η οικογένεια της δεν πείνασαν ούτε μια στιγμή από τότε. Λίγο καιρό αργότερα όμως ο γιος της χήρας αρρώστησε και πέθανε. Ο Ηλίας τότε με την άδεια του Θεού φύσηξε τρεις φορές στο πρόσωπο του παιδιού και αναστήθηκε. Το θαύμα αυτό προεικόνιζε την ανάσταση του Χριστού: όπως ο γιος με τρία φυσήματα αναστήθηκε, έτσι και ο Ιησούς μετά από τρεις μέρες αναστήθηκε.
  2. Προφήτης Ελισσαίος: Ο Προφήτης Ελισσαίος κατά την διάρκεια της περιοδείας του, φιλοξενήθηκε στο σπίτι μιας καλής γυναίκας η οποία ήταν στείρα. Με την ευλογία του προφήτη όμως κυοφόρησε και γέννησε ένα παιδάκι που δυστυχώς έπειτα από λίγα χρόνια πέθανε. Απελπισμένη η γυναίκα αναζήτησε τον Ελισσαίο και τον παρακάλεσε να την βοηθήσει. Πράγματι ο προφήτης αφού έδωσε την ράβδο του στον μαθητή του Γιεζή, του ζήτησε να πάει στο σπίτι του νεκρού παιδιού και να ακουμπήσει την ράβδο στο παιδικό πρόσωπο. Ο μαθητής έπραξε σύμφωνα με τις οδηγίες του δασκάλου του, όμως το θαύμα δεν έγινε. Τότε ο Ελισσαίος πήγε ο ίδιος στο παιδί και αφού έμεινε μόνος μαζί του ακούμπησε τα βλέφαρα, το στόμα, τα μάτια, τα χέρια και το στήθος του στα αντίστοιχα του παιδιού, το οποίο και αναστήθηκε με την θεία παρέμβαση.
Το θαύμα αυτό προεικονίζει την Ανάσταση του Κυρίου με τους εξής συμβολισμούς: Ο Ελισσαίος μοιάζει με τον Χριστό και το παιδί με τους προπάτορες μας. Η ταύτιση των μελών του σωμάτων του προφήτη και του αγοριού συμβολίζει την ενσάρκωση του Θεανθρώπου που με την ανθρώπινη φύση βασανίστηκε και θανατώθηκε για να χαρίσει την λύτρωση στο ανθρώπινο γένος. Η αποτυχία του Γιεζή να αναστήσει το παιδάκι συμβολίζει το έργο των Προφητών, οι οποίοι στάλθηκαν να διδάξουν τους ανθρώπους, χωρίς όμως να έχουν την δυνατότητα να αναστήσουν τους νεκρούς. Τέλος η απομάκρυνση όλων από το δωμάτιο του νεκρού και η μοναχική παρουσία εκεί μόνο του Ελισσαίου αποδεικνύει περίτρανα την δύναμη του Κυρίου που δεν χρειάζεται καμία βοήθεια για να επιτελέσει το έργο Του, την ανάσταση δηλαδή των καταδικασμένων.
  1. Προφήτης Ιωνάς: Ο Θεός κάποτε έδωσε εντολή στον Ιωνά να πάει στην πόλη Νινευΐ  και να ενημερώσει τους αμαρτωλούς κατοίκους της ότι θα αφανιστούν. Ο Ιωνάς όμως τους λυπήθηκε και αντί να εκτελέσει την εντολή του Θεού, επιβιβάστηκε σε ένα καράβι με άλλο προορισμό. Ο Κύριος όμως έστειλε μια μεγάλη θαλασσοταραχή που φόβισε τους ναύτες οι οποίοι απελπισμένοι προσεύχονταν για την σωτηρία τους και συγχρόνως αναρωτιόνταν για τον υπαίτιο της κατάστασης. Μετά από κλήρο που έριξαν, ανακάλυψαν τον Ιωνά ο οποίος αφού τους εξιστόρησε όσα είχαν συμβεί, τους ζήτησε να τον ρίξουν στη θάλασσα για να σωθούν. Οι ναύτες, πονόψυχοι καθώς ήταν, είχαν πολλούς ενδοιασμούς, τελικά όμως πείστηκαν και το έκαναν. Ο Ιωνάς βέβαια δεν έπαθε το παραμικρό αφού ο Θεός προνόησε και ένα μεγάλο κήτος τον κατάπιε και αφού τον κράτησε τρεις μέρες στην κοιλιά του, τον άφησε στην στεριά ζωντανό και αλώβητο. Στο συγκεκριμένο θαύμα, η τριήμερη παραμονή του Ιωνά στην κοιλιά του κήτους προφητεύει την τριήμερη επίσης παραμονή του Κυρίου στον Άδη, μετά τον σταυρικό Του θάνατο.
  2. Προφήτης Ιεζεκιήλ: Ο προφήτης Ιεζεκιήλ είχε δει ένα όραμα που προφήτευε την Ανάσταση του Κυρίου και όλων των πιστών Του. Ο Ιεζεκιήλ είχε βρεθεί σε έναν κάμπο γεμάτο από ξηρά ανθρώπινα οστά. Με εντολή του Θεού ο προφήτης απευθύνθηκε στα οστά και τους έδωσε εντολή να αναστηθούν και να ζωντανέψουν. Πράγματι τα οστά αρχικά, άρχισαν να αποκτούν δέρμα, σάρκα και ανθρώπινη υπόσταση, στην συνέχεια οι ανθρώπινοι σκελετοί στάθηκαν όρθιοι και άκουσαν τον προφήτη να τους λέει ότι ο Κύριος θα αναστήσει και θα οδηγήσει έξω από τα μνήματα πολλούς από τον λαό Του.
Ποια είναι η ερμηνεία του Πάσχα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Το Εβραϊκό Πάσχα προεικόνιζε το δικό μας χριστιανικό Πάσχα, για αυτό και όταν ήρθε ο Κύριος, κατήργησε το Εβραϊκό.
Συσχέτιση Πάσχα και Φάσκα: Το Φάσκα ήταν το Εβραϊκό Πάσχα που εορτάστηκε από τους Εβραίους στην Αίγυπτο. Η λέξη Φάσκα σημαίνει πέρασμα και συμβολίζει το πέρασμα της Ερυθράς θάλασσας, την απελευθέρωση των Εβραίων από τον Φαραώ και την πορεία τους στην έρημο. Το Πάσχα προέκυψε από αλλαγή των γραμμάτων φ σε π και του κ σε χ. Η λέξη Πάσχα συμβολίζει το πέρασμα των χριστιανών από τη θάλασσα των αμαρτιών μας, την απελευθέρωση μας από τον διάβολο, την πορεία μας στην έρημο των αμαρτιών και τελικά την είσοδο μας στην Ουράνια Βασιλεία.
Πώς εορτάστηκε το Πάσχα από τους Εβραίους: Ο Θεός όρισε τον Μωυσή να κάνουν οι Εβραίοι τα εξής: Κάθε οικογένεια στις 10 Μαρτίου έπρεπε να αγοράσει ένα αρσενικό αψεγάδιαστο πρόβατο ηλικίας ενός έτους ή ένα κατσίκι. Το ζώο έπρεπε να φυλαχτεί ως τις 14 Μαρτίου και μετά να σφαχτεί το βράδυ. Με το αίμα του οι Εβραίοι όφειλαν να αλείψουν το κατώφλι και το ανώφλι της κεντρικής πόρτας του σπιτιού τους και στη συνέχεια να ψήσουν το κρέας και να το φάνε. Κατά την διάρκεια του φαγητού έπρεπε να έχουν φορέσει παπούτσια, ζώνη στην μέση και να κρατούν με το ένα χέρι μια ράβδο. Το κρέας όφειλαν να το τρώνε με ευλάβεια μαζί με άζυμο ψωμί. Το περίσσευμα που ίσως υπήρχε έπρεπε να το κάψουν και απαγορευόταν να σπάσουν οι Εβραίοι την ώρα του φαγητού τα κόκκαλα του ζώου.
Ερμηνεία συμβολισμών:
·         Πρόβατο: Είναι άκακο, ήμερο και ταπεινό όπως ο Χριστός.
·         Ηλικία προβάτου: 1 έτους: Το χρονιάρικο πρόβατο συμβολίζει τον ήλιο που γυρίζει μια φορά τον χρόνο. Επίσης το πρόβατο μοιάζει με τον Κύριο που είναι ο Ήλιος της Δικαιοσύνης.
·         Αρσενικό πρόβατο: Ο Χριστός θανατώθηκε για τον Αδάμ που ήταν άρρεν.
·         Αψεγάδιαστο πρόβατο: Ο Χριστός ήταν αναμάρτητος.
·         Η αγορά του προβάτου έγινε στις 10 Μαρτίου: Ο αριθμός 10 και ο μήνας Μάρτιος θεωρούνται τέλειοι.
·         Το πρόβατο σφάχτηκε 5 μέρες μετά την αγορά του: Ο Χριστός με την θυσία Του καθάρισε τις πέντε ανθρώπινες αισθήσεις.
·         Η σφαγή του αρνιού έγινε νύχτα όπως ο Χριστός σταυρώθηκε στο πλήρωμα του χρόνου.
·         Χρήση εριφίου σε περίπτωση μη εύρεσης αρνιού: Ο Χριστός ήρθε για να σώσει εκτός από τους δίκαιους και τους αμαρτωλούς όπου μοιάζουν με τα ερίφια.
·         Επάλειψη ανωφλιού και κατωφλιού με το αρνίσιο αίμα: Οι χριστιανοί με το Αίμα του Ιησού «αλείφουν» τους λόγους, τις πράξεις και την ψυχή τους.
·         Ψημένο κρέας: Η κάθαρση των αμαρτιών μας.
·         Άζυμο ψωμί: Η απαλλαγή των χριστιανών από έργα και συμπεριφορές υπερηφάνειας και αλαζονείας.
·         Άθραυστα αρνίσια κόκαλα: Έχει διπλή σημασία: Η πρώτη αναφέρεται στο γεγονός ότι κατά την σταύρωση του Χριστού, οι στρατιώτες δεν έσπασαν τα οστά Του, όπως των άλλων ληστών. Η δεύτερη διδάσκει και συμβουλεύει τους χριστιανούς να μην παρερμηνεύουν τα θεία μυστήρια και ειδικά της Ανάστασης του Κυρίου, όταν δεν τα κατανοούν.
·         Το αρνί πρέπει να φαγωθεί ολόκληρο: Τα μυστήρια της πίστης μας δεν πρέπει να τα αφήνουμε εκτεθειμένα στους ανόητους και ασεβείς ανθρώπους.
·         Χρήση ζώνης την ώρα του φαγητού: Συμβολίζει την συγκράτηση και επιβολή των χριστιανών στα πάθη τους.
·         Χρήση υποδημάτων την ώρα του φαγητού: Η συντριβή των δαιμόνων (πονηρών όφεων) που απειλούν τους χριστιανούς.
·         Χρήση ράβδου: Οι χριστιανοί οφείλουν να στηρίζονται στην πίστη τους και να μην αμφιβάλλουν ποτέ για αυτή.

ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Τρόπος εορτασμού του Πάσχα.
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η ημέρα του Πάσχα έχει συνδυαστεί με γλέντια , χορούς, κατάχρηση φαγητού , ποτού και γενικά πράξεων που ενθαρρύνει ο Σατανάς. Είναι δυστυχώς συνηθισμένο το φαινόμενο, την συγκεκριμένη μέρα όλοι να ενδιαφέρονται για τη προσωπική τους αισθητική, την επιμέλεια των ενδυμάτων τους  και την προβολή υλικών, φθαρτών και άχρηστων για τον Θεό, αγαθών. Όλα αυτά ας καταλάβουμε ότι είναι εφήμερα, προσωρινά και μας δημιουργούν εξαρτήσεις επικίνδυνες για την ψυχή μας. Εκείνο που προέχει και ζητά ο Θεός από εμάς την μέρα του Πάσχα είναι να Τον τιμήσουμε με καθαρή καρδιά και με δοξολογίες. Πρακτικά σημαίνει να στρέψουμε το βλέμμα δίπλα μας, στον άρρωστο, πεινασμένο, πτωχό, αμαρτωλό συνάνθρωπό μας που έχει την ανάγκη μας και χρειάζεται την βοήθεια μας. Τότε το Πάσχα θα αποκτήσει για τους χριστιανούς την πραγματική αξία της προσφοράς, που θα μοιάζει έστω και λίγο, στην ασύλληπτη για τα ανθρώπινα δεδομένα, θυσία και προσφορά του Θεανθρώπου Πατέρα μας.