Τα πιο πολυσυζητημένα βιβλία με το μεγαλύτερο αναγνωστικό κοινό και την πιο έντονη κριτική είναι αυτά που πραγματεύονται τις θρησκευτικές πεποιθήσεις των λαών στην διάρκεια της ιστορίας. Ανάμεσα στο πλήθος αυτών των βιβλίων, η Αγία Γραφή βρίσκεται σε περίοπτη θέση λόγω της ιστορικής της αξιοπιστίας, των αληθειών που περιλαμβάνει αλλά και της εντονότατης αμφισβήτησης που δέχεται.
Όσο όμως και αν την διαβάλλουν, είναι γεγονός πως ”η ανθρωπότητα δεν θα μπορέσει ποτέ να αποκτήσει κάποιο άλλο βιβλίο εξίσου πολύτιμο”(Ντοστογιέφσκι).
Η ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΤΗΣ ΒΙΒΛΟΥ
Η Αγία Γραφή δεν αποτελεί μια μυθοπλασία με ηθικοπλαστικό περιεχόμενο, αλλά ένα ιστορικά τεκμηριωμένο βιβλίο, αμερόληπτο και επιστημονικά αξιόπιστο.
Τα επιχειρήματα που επιβεβαιώνουν τα παραπάνω είναι τα εξής:
Όσο όμως και αν την διαβάλλουν, είναι γεγονός πως ”η ανθρωπότητα δεν θα μπορέσει ποτέ να αποκτήσει κάποιο άλλο βιβλίο εξίσου πολύτιμο”(Ντοστογιέφσκι).
Η ΑΞΙΟΠΙΣΤΙΑ ΤΗΣ ΒΙΒΛΟΥ
Η Αγία Γραφή δεν αποτελεί μια μυθοπλασία με ηθικοπλαστικό περιεχόμενο, αλλά ένα ιστορικά τεκμηριωμένο βιβλίο, αμερόληπτο και επιστημονικά αξιόπιστο.
Τα επιχειρήματα που επιβεβαιώνουν τα παραπάνω είναι τα εξής:
1. Η Βίβλος είναι ένα ιστορικά αξιόπιστο σύγγραμμα
Βασικό κριτήριο με το οποίο εξετάζουμε αν ένα βιβλίο είναι έγκυρο, είναι ο βιβλιογραφικός έλεγχος. Εξετάζουμε δηλαδή πόσοι χειρόγραφοι κώδικες του βιβλίου έχουν σωθεί και πόσο αρχαίοι είναι. Αν αυτοί οι κώδικες είναι πολλοί, από διαφορετικά μέρη και γράφτηκαν κοντά στην συγγραφή του βιβλίου, είναι απίθανο να αλλοιώθηκαν στις αντιγραφές και επιβεβαιώνουν την αξιοπιστία του συγγραφικού έργου.
Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο για την Αγία Γραφή είναι ότι διατηρήθηκε μέχρι τις μέρες μας παρόλες τις επιθέσεις που δέχτηκε (διωγμοί κατόχων της Βίβλου, κάψιμο των αντιτύπων της), εκπληρώνοντας την προφητεία του Ησαΐα που έγινε το 750 προ Χριστού (Το χορτάρι ξεράθηκε, το άνθος μαράθηκε. Ο λόγος όμως του Θεού μας μένει στον αιώνα – Ησαΐας 40:8).
Πράγματι έχουν διασωθεί 10000 χειρόγραφα περίπου, με 2500 κώδικες που γράφτηκαν το 250 μ.Χ. Αντίθετα όσο αφορά τα συγγράμματα των αρχαίων συγγραφέων που θεωρούνται στις μέρες μας πιο αξιόπιστα από την Αγία Γραφή, έχουν παρατηρηθεί τα εξής: Σώζονται λίγα χειρόγραφα που γράφτηκαν πολύ αργότερα από τα γεγονότα που εξιστορούν. Παραδείγματα:
Βασικό κριτήριο με το οποίο εξετάζουμε αν ένα βιβλίο είναι έγκυρο, είναι ο βιβλιογραφικός έλεγχος. Εξετάζουμε δηλαδή πόσοι χειρόγραφοι κώδικες του βιβλίου έχουν σωθεί και πόσο αρχαίοι είναι. Αν αυτοί οι κώδικες είναι πολλοί, από διαφορετικά μέρη και γράφτηκαν κοντά στην συγγραφή του βιβλίου, είναι απίθανο να αλλοιώθηκαν στις αντιγραφές και επιβεβαιώνουν την αξιοπιστία του συγγραφικού έργου.
Ένα πολύ σημαντικό στοιχείο για την Αγία Γραφή είναι ότι διατηρήθηκε μέχρι τις μέρες μας παρόλες τις επιθέσεις που δέχτηκε (διωγμοί κατόχων της Βίβλου, κάψιμο των αντιτύπων της), εκπληρώνοντας την προφητεία του Ησαΐα που έγινε το 750 προ Χριστού (Το χορτάρι ξεράθηκε, το άνθος μαράθηκε. Ο λόγος όμως του Θεού μας μένει στον αιώνα – Ησαΐας 40:8).
Πράγματι έχουν διασωθεί 10000 χειρόγραφα περίπου, με 2500 κώδικες που γράφτηκαν το 250 μ.Χ. Αντίθετα όσο αφορά τα συγγράμματα των αρχαίων συγγραφέων που θεωρούνται στις μέρες μας πιο αξιόπιστα από την Αγία Γραφή, έχουν παρατηρηθεί τα εξής: Σώζονται λίγα χειρόγραφα που γράφτηκαν πολύ αργότερα από τα γεγονότα που εξιστορούν. Παραδείγματα:
*Ιστορία Θουκυδίδη= 8 σωσμένοι κώδικες που γράφτηκαν το 900 μΧ, δηλαδή 1300 έτη μεταγενέστερα από την περίοδο 460-400 πΧ που περιγράφει.
*Ποιητική Αριστοτέλη= Γράφτηκε το 343 πΧ. Ο αρχαιότερος κώδικας προέρχεται από το 1100μΧ, δηλαδή 1400 έτη μεταγενέστερος.
*Ιλιάδα Ομήρου= 643 κώδικες γραμμένοι το 1200μΧ, δηλαδή 1800 έτη μετά από την συγγραφή της Ιλιάδας.
*Ποιητική Αριστοτέλη= Γράφτηκε το 343 πΧ. Ο αρχαιότερος κώδικας προέρχεται από το 1100μΧ, δηλαδή 1400 έτη μεταγενέστερος.
*Ιλιάδα Ομήρου= 643 κώδικες γραμμένοι το 1200μΧ, δηλαδή 1800 έτη μετά από την συγγραφή της Ιλιάδας.
2. Η Βίβλος δεν είναι μυθοπλασία
Η Βίβλος δεν αναφέρει κάποιες ιστορίες με άγνωστους ήρωες που είναι τοποθετημένες αόριστα χρονολογικά και τοπογραφικά. Αντίθετα αναφέρεται σε συγκεκριμένο τόπο, χρόνο και πρόσωπα. Αυτό τεκμηριώνεται αφενός από την αρχαιολογική σκαπάνη και αφετέρου από άλλες πηγές:
Η Βίβλος δεν αναφέρει κάποιες ιστορίες με άγνωστους ήρωες που είναι τοποθετημένες αόριστα χρονολογικά και τοπογραφικά. Αντίθετα αναφέρεται σε συγκεκριμένο τόπο, χρόνο και πρόσωπα. Αυτό τεκμηριώνεται αφενός από την αρχαιολογική σκαπάνη και αφετέρου από άλλες πηγές:
* Ειδωλολατρικές= Μαρτυρούν ότι ο Ιησούς είναι ιστορικό πρόσωπο
*Εβραϊκές(Ταλμούδ, Τολεδώδ Γιεσούα)= Εξιστορούν την ύπαρξη του Χριστού, τα θαύματα, την Σταύρωση και την Ανάσταση Του, αλλά τα ερμηνεύουν διαφορετικά από την χριστιανική πίστη.
*Εβραϊκές(Ταλμούδ, Τολεδώδ Γιεσούα)= Εξιστορούν την ύπαρξη του Χριστού, τα θαύματα, την Σταύρωση και την Ανάσταση Του, αλλά τα ερμηνεύουν διαφορετικά από την χριστιανική πίστη.
3. Η αμεροληψία της Βίβλου
Η καταγραφή των γεγονότων και η περιγραφή των προσώπων γίνεται με αμερόληπτο τρόπο, μέσα στην Αγία Γραφή, χωρίς να εξιδανικεύονται τα πρόσωπα που περιγράφει. Για παράδειγμα:
1) Ο Μωϋσής περιγράφεται ως βραδύγλωσσος ( Έξοδος 4:10)
2) Ο Μωϋσής και ο Ααρών παράκουσαν τον Θεό και στερήθηκαν την είσοδο στην γη της Επαγγελίας ( Δευτερονόμιο 32: 50-52)
3) Ο Δαβίδ ως βασιλιάς διέπραξε φόνο και μοιχεία (Β΄ Σαμουήλ 11:2-17, 26-27, 12:1-14)
4) Ο Απόστολος Πέτρος όταν ήταν μαθητής του Κυρίου τον αρνήθηκε ( Μάρκος 14:66-72, Γαλάτες 2:11-14)
Η καταγραφή των γεγονότων και η περιγραφή των προσώπων γίνεται με αμερόληπτο τρόπο, μέσα στην Αγία Γραφή, χωρίς να εξιδανικεύονται τα πρόσωπα που περιγράφει. Για παράδειγμα:
1) Ο Μωϋσής περιγράφεται ως βραδύγλωσσος ( Έξοδος 4:10)
2) Ο Μωϋσής και ο Ααρών παράκουσαν τον Θεό και στερήθηκαν την είσοδο στην γη της Επαγγελίας ( Δευτερονόμιο 32: 50-52)
3) Ο Δαβίδ ως βασιλιάς διέπραξε φόνο και μοιχεία (Β΄ Σαμουήλ 11:2-17, 26-27, 12:1-14)
4) Ο Απόστολος Πέτρος όταν ήταν μαθητής του Κυρίου τον αρνήθηκε ( Μάρκος 14:66-72, Γαλάτες 2:11-14)
4. Οι επιστημονικές αλήθειες της Βίβλου
Παρότι η Βίβλος δεν είναι επιστημονικό εγχειρίδιο, περιέχει πολλές επιστημονικές αλήθειες που όχι μόνο ήταν άγνωστες στην εποχή τους, αλλά ανακαλύφθηκαν τους 4 τελευταίους αιώνες.
Χαρακτηριστικά αναφέρουμε:
· Παλιά πίστευαν πως η γη στηρίζεται σε κάτι. Η Βίβλος 15 αιώνες προ Χριστού υποστήριζε ότι «ο Θεός κρεμάει την γη στο τίποτα» (Ιώβ 26:7)
· Παλιά θεωρούσαν την γη τετράγωνη. Μέσα από Βιβλικά εδάφια όμως αποδεικνύεται η σφαιρικότητα της γης: «Ο Θεός κατοικεί πάνω από τον κύκλο της γης(Ησαΐας 40:22), «Κατά την Δευτέρα Παρουσία, την ίδια στιγμή αλλού θα είναι νύχτα και αλλού μέρα»(Λουκάς 17:34-36)
· Η Βίβλος περιέχει κανόνες υγιεινής: Οι Ισραηλίτες σκεπάζουν τα περιττώματα τους με χώμα έξω από το στρατόπεδο κατ΄εντολή του Θεού (Δευτ 23:13), βάζουν σε απομόνωση τους λεπρούς για αποφυγή μετάδοσης της νόσου( Λευιτ 13:1-5), πλένουν αντικείμενα που έρχονται σε επαφή με ψόφια ζώα( Λευιτ 11:27-28, 32-33)
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Παρότι η Βίβλος δεν είναι επιστημονικό εγχειρίδιο, περιέχει πολλές επιστημονικές αλήθειες που όχι μόνο ήταν άγνωστες στην εποχή τους, αλλά ανακαλύφθηκαν τους 4 τελευταίους αιώνες.
Χαρακτηριστικά αναφέρουμε:
· Παλιά πίστευαν πως η γη στηρίζεται σε κάτι. Η Βίβλος 15 αιώνες προ Χριστού υποστήριζε ότι «ο Θεός κρεμάει την γη στο τίποτα» (Ιώβ 26:7)
· Παλιά θεωρούσαν την γη τετράγωνη. Μέσα από Βιβλικά εδάφια όμως αποδεικνύεται η σφαιρικότητα της γης: «Ο Θεός κατοικεί πάνω από τον κύκλο της γης(Ησαΐας 40:22), «Κατά την Δευτέρα Παρουσία, την ίδια στιγμή αλλού θα είναι νύχτα και αλλού μέρα»(Λουκάς 17:34-36)
· Η Βίβλος περιέχει κανόνες υγιεινής: Οι Ισραηλίτες σκεπάζουν τα περιττώματα τους με χώμα έξω από το στρατόπεδο κατ΄εντολή του Θεού (Δευτ 23:13), βάζουν σε απομόνωση τους λεπρούς για αποφυγή μετάδοσης της νόσου( Λευιτ 13:1-5), πλένουν αντικείμενα που έρχονται σε επαφή με ψόφια ζώα( Λευιτ 11:27-28, 32-33)
ΕΠΙΛΟΓΟΣ
Ο καλύτερος επίλογος είναι η σκέψη ότι η Αγία Γραφή είναι ένα βιβλίο που από πίσω του κρύβεται ο Θεός. Για αυτό και έχει τα χαρακτηριστικά που κανένα άλλο ανθρώπινο σύγγραμμα δεν περιέχει. Περικλείει στις σελίδες της την Θεία σοφία που κάθε χριστιανός πρέπει να την μελετήσει και να την κάνει οδηγό στην ζωή του, προκειμένου να μπορέσει να φτάσει στην Ουράνια Βασιλεία.