Ο ΘΕΟΣ-ΔΗΜΙΟΥΡΓΟΣ ΚΑΙ ΟΙ ΣΟΦΟΙ ΤΗΣ ΠΡΟ ΚΑΙ ΜΕΤΑ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΕΠΟΧΗΣ
Ο Απόστολος Παύλος στην προς Ρωμαίους επιστολή του, προκειμένου να τεκμηριώσει την άποψη του για τον Θεό-δημιουργό, κάνει χρήση του κοσμολογικού επιχειρήματος. Βάσει αυτού, οι άνθρωποι θα μπορούσαν να γνωρίσουν τον Θεό παρατηρώντας τα δημιουργήματαΤου, γιατί για οτιδήποτε στον κόσμο «ο δε πάντα κατασκευάσας Θεός»(Εβρ 3:4).
Στα νεώτερα χρόνια, η ιδιότητα του Θεού ως δημιουργού στηρίχτηκε και από άλλα επιχειρήματα όπως:1. Το τελολογικό (εκ του τέλους= σκοπός) και 2. Την αρχή του αποχρώντος λόγου που διακηρύττει ότι τίποτα δεν γίνεται από το τίποτα και ότι για να παραχθεί ένα αποτέλεσμα χρειάζεται ένα αίτιο μεγαλύτερο του αποτελέσματος.
Παρόλα αυτά όμως υπήρχαν και υπάρχουν και οι επικριτές που προβάλλουν την άποψη ότι τα παραπάνω επιχειρήματα έχουν μικρή αξιοπιστία γιατί προωθήθηκαν από άτομα γαλουχημένα με την χριστιανική ιδεολογία και όχι από αμερόληπτους κριτές.
Η επικριτική αυτή θεωρία εύκολα καταρρίπτεται όμως από την ενδιαφέρουσα διαπίστωση ότι σπουδαίοι έλληνες σοφοί της προχριστιανικής εποχής, χωρίς να δεχτούν καμιά επίδραση θρησκευτική από τον χριστιανισμό, τον ιουδαϊσμό ή κάποια άλλη μονοθεϊστική τάση, αλλά κάνοντας απλά χρήση της λογικής και παρατήρησης, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι υπάρχει ένας δημιουργός του σύμπαντος ο οποίος είναι αγαθός και δίκαιος.
Ο ΘΕΟΣ ΚΑΙ 8 ΑΡΧΑΙΟΙ ΣΟΦΟΙ
1) Ένας από τους 7 σοφούς της Ελλάδας, ο μαθηματικός Θαλής ο Μιλήσιος(6ος αιώνας π.Χ) παρατηρώντας τον κόσμο και τη φύση, παραδέχτηκε πως υπάρχει ένας αθάνατος Θεός, δημιουργός ενός άριστου κόσμου.Τα λεγόμενα του επιβεβαιώνονται από σχετικά εδάφια της Βίβλου και της Γένεσης(Γεν.1:31-Εβρ.Τωβ Μεώδ).
2) Ο Ξενοφάνης από την Κολοφώνα(580-475π.Χ) αποκήρυξε τους ανθρωπόμορφους θεούς της εποχής του που ήταν κυριευμένοι από πάθη και αδυναμίες.Υποστήριξε την ύπαρξη ενός μόνο Θεού στο ανθρώπινο και ζωϊκό είδος, μοναδικού στη μορφή και στο πνεύμα.
3) Ο Εφέσιος σοφός Ηράκλειτος(544-484π.Χ) κατέληξε στα εξείς συμπεράσματα:
* Ο κόσμος είναι αιώνιος
*Ο πιο σοφός άνθρωπος συγκρινόμενος με τον Θεό μοιάζει με πίθηκο.
* Ο Θεός-δημιουργός είναι αγαθός και δίκαιος και έχει πλάσει έναν ανάλογο κόσμο.Οι άνθρωποι όμως ανάλογα με το συμφέρον και τον τρόπο σκέψης τους κρίνουν τα πάντα και άλλα τα θεωρούν δίκαια και άλλα άδικα.
4) Ο Αναξαγόρας(500-428π.Χ) πίστεψε στην ύπαρξη ενός τέλειου Θεού με την επαγωγική σκέψη, καθώς παρατηρούσε την ομορφιά και την τάξη της φύσης.
5) Ο μαθηματικός Πυθαγόρας(580-490π.Χ) διατύπωσε τα παρακάτω:
*Ονόμασε πρώτος το σύμπαν «κόσμο», δηλαδή στολίδι, κόσμημα
*Παραδέχτηκε την ύπαρξη ενός Θεού που είναι το κέντρο της ζωής των ανθρώπων.Το ίδιο κήρυξε αργότερα και ο Απόστολος Παύλος(Πράξεις 17:28)
6)Ο Πλάτωνας(427-347)παρόλες τις εσφαλμένες ιδέες που είχε σε κάποια θέματα(πχ προΰπαρξη και αθανασία ψυχής) ισχυρίστηκε τα εξείς:
*Ο Θεός είναι ένας άριστος μαθηματικός για να υπάρχει ένας τέτοιος όμορφος και ορθά δομημένος κόσμος.
*Ο Θεός-δημιουργός είναι σοφός, καλός και αγαθός(Φαίδρος 246Ε)
*Η ύπαρξη του κακού στον κόσμο οφείλεται στην αχαριστία και στον ανθρώπινο εγωϊσμό και όχι στον Θεό(Φαίδρος 246, Πολιτεία 779C)
*Αντιτάχθηκε στους σοφιστές που θεωρούσαν τον άνθρωπο κριτήριο των πάντων και ισχυρίστηκε ότι κριτήριο της ζωής γενικά είναι ένα ον ανώτερο του ανθρώπου, δηλαδή ο Θεός(Νόμοι Δ΄716C)
7) Ο μεγάλος σοφός Αριστοτέλης(384-322 π.Χ) διατύπωσε τα παρακάτω συμπεράσματα:
*Η κίνηση του σύμπαντος προέρχεται από ένα υπέρτατο ον που βρίσκεται έξω από την κίνηση αυτή.
*Ο Θεός αποτελεί την πηγή της ζωής και είναι ο δημιουργός ενός τέλειου καλλιτεχνήματος,του κόσμου(Αποσπ. Αριστ.12, Ρόζε)
*Τα πάντα στη φύση έχουν ένα σκοπό(Περί Ουρανού Α,4)
*Ο Θεός παρόλο που είναι αόρατος, αποκαλύπτεται μέσα από τα έργαΤου.Το ίδιο κήρυξε προς τους Ρωμαίους ο Απ Παύλος.
8) Ο Επίκτητος(50-120μ.Χ) έγραψε ότι ο άνθρωπος είναι συγγενής του Θεού και έχει μέσα του κάτι από τον ίδιο τον Θεό(Επίκτητου, Διατριβαί 2, 9,12). Αυτό συμφωνεί με την βιβλική αναφορά πως ο άνθρωπος πλάστηκε κατ’ εικόνα και ομοίωση του Θεού.
ΤΟ ΔΙΔΑΓΜΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ
Ο Απόστολος Παύλος στην προς Ρωμαίους επιστολή του, προκειμένου να τεκμηριώσει την άποψη του για τον Θεό-δημιουργό, κάνει χρήση του κοσμολογικού επιχειρήματος. Βάσει αυτού, οι άνθρωποι θα μπορούσαν να γνωρίσουν τον Θεό παρατηρώντας τα δημιουργήματαΤου, γιατί για οτιδήποτε στον κόσμο «ο δε πάντα κατασκευάσας Θεός»(Εβρ 3:4).
Στα νεώτερα χρόνια, η ιδιότητα του Θεού ως δημιουργού στηρίχτηκε και από άλλα επιχειρήματα όπως:1. Το τελολογικό (εκ του τέλους= σκοπός) και 2. Την αρχή του αποχρώντος λόγου που διακηρύττει ότι τίποτα δεν γίνεται από το τίποτα και ότι για να παραχθεί ένα αποτέλεσμα χρειάζεται ένα αίτιο μεγαλύτερο του αποτελέσματος.
Παρόλα αυτά όμως υπήρχαν και υπάρχουν και οι επικριτές που προβάλλουν την άποψη ότι τα παραπάνω επιχειρήματα έχουν μικρή αξιοπιστία γιατί προωθήθηκαν από άτομα γαλουχημένα με την χριστιανική ιδεολογία και όχι από αμερόληπτους κριτές.
Η επικριτική αυτή θεωρία εύκολα καταρρίπτεται όμως από την ενδιαφέρουσα διαπίστωση ότι σπουδαίοι έλληνες σοφοί της προχριστιανικής εποχής, χωρίς να δεχτούν καμιά επίδραση θρησκευτική από τον χριστιανισμό, τον ιουδαϊσμό ή κάποια άλλη μονοθεϊστική τάση, αλλά κάνοντας απλά χρήση της λογικής και παρατήρησης, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι υπάρχει ένας δημιουργός του σύμπαντος ο οποίος είναι αγαθός και δίκαιος.
Ο ΘΕΟΣ ΚΑΙ 8 ΑΡΧΑΙΟΙ ΣΟΦΟΙ
1) Ένας από τους 7 σοφούς της Ελλάδας, ο μαθηματικός Θαλής ο Μιλήσιος(6ος αιώνας π.Χ) παρατηρώντας τον κόσμο και τη φύση, παραδέχτηκε πως υπάρχει ένας αθάνατος Θεός, δημιουργός ενός άριστου κόσμου.Τα λεγόμενα του επιβεβαιώνονται από σχετικά εδάφια της Βίβλου και της Γένεσης(Γεν.1:31-Εβρ.Τωβ Μεώδ).
2) Ο Ξενοφάνης από την Κολοφώνα(580-475π.Χ) αποκήρυξε τους ανθρωπόμορφους θεούς της εποχής του που ήταν κυριευμένοι από πάθη και αδυναμίες.Υποστήριξε την ύπαρξη ενός μόνο Θεού στο ανθρώπινο και ζωϊκό είδος, μοναδικού στη μορφή και στο πνεύμα.
3) Ο Εφέσιος σοφός Ηράκλειτος(544-484π.Χ) κατέληξε στα εξείς συμπεράσματα:
* Ο κόσμος είναι αιώνιος
*Ο πιο σοφός άνθρωπος συγκρινόμενος με τον Θεό μοιάζει με πίθηκο.
* Ο Θεός-δημιουργός είναι αγαθός και δίκαιος και έχει πλάσει έναν ανάλογο κόσμο.Οι άνθρωποι όμως ανάλογα με το συμφέρον και τον τρόπο σκέψης τους κρίνουν τα πάντα και άλλα τα θεωρούν δίκαια και άλλα άδικα.
4) Ο Αναξαγόρας(500-428π.Χ) πίστεψε στην ύπαρξη ενός τέλειου Θεού με την επαγωγική σκέψη, καθώς παρατηρούσε την ομορφιά και την τάξη της φύσης.
5) Ο μαθηματικός Πυθαγόρας(580-490π.Χ) διατύπωσε τα παρακάτω:
*Ονόμασε πρώτος το σύμπαν «κόσμο», δηλαδή στολίδι, κόσμημα
*Παραδέχτηκε την ύπαρξη ενός Θεού που είναι το κέντρο της ζωής των ανθρώπων.Το ίδιο κήρυξε αργότερα και ο Απόστολος Παύλος(Πράξεις 17:28)
6)Ο Πλάτωνας(427-347)παρόλες τις εσφαλμένες ιδέες που είχε σε κάποια θέματα(πχ προΰπαρξη και αθανασία ψυχής) ισχυρίστηκε τα εξείς:
*Ο Θεός είναι ένας άριστος μαθηματικός για να υπάρχει ένας τέτοιος όμορφος και ορθά δομημένος κόσμος.
*Ο Θεός-δημιουργός είναι σοφός, καλός και αγαθός(Φαίδρος 246Ε)
*Η ύπαρξη του κακού στον κόσμο οφείλεται στην αχαριστία και στον ανθρώπινο εγωϊσμό και όχι στον Θεό(Φαίδρος 246, Πολιτεία 779C)
*Αντιτάχθηκε στους σοφιστές που θεωρούσαν τον άνθρωπο κριτήριο των πάντων και ισχυρίστηκε ότι κριτήριο της ζωής γενικά είναι ένα ον ανώτερο του ανθρώπου, δηλαδή ο Θεός(Νόμοι Δ΄716C)
7) Ο μεγάλος σοφός Αριστοτέλης(384-322 π.Χ) διατύπωσε τα παρακάτω συμπεράσματα:
*Η κίνηση του σύμπαντος προέρχεται από ένα υπέρτατο ον που βρίσκεται έξω από την κίνηση αυτή.
*Ο Θεός αποτελεί την πηγή της ζωής και είναι ο δημιουργός ενός τέλειου καλλιτεχνήματος,του κόσμου(Αποσπ. Αριστ.12, Ρόζε)
*Τα πάντα στη φύση έχουν ένα σκοπό(Περί Ουρανού Α,4)
*Ο Θεός παρόλο που είναι αόρατος, αποκαλύπτεται μέσα από τα έργαΤου.Το ίδιο κήρυξε προς τους Ρωμαίους ο Απ Παύλος.
8) Ο Επίκτητος(50-120μ.Χ) έγραψε ότι ο άνθρωπος είναι συγγενής του Θεού και έχει μέσα του κάτι από τον ίδιο τον Θεό(Επίκτητου, Διατριβαί 2, 9,12). Αυτό συμφωνεί με την βιβλική αναφορά πως ο άνθρωπος πλάστηκε κατ’ εικόνα και ομοίωση του Θεού.
ΤΟ ΔΙΔΑΓΜΑ ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΣΥΓΧΡΟΝΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ
Είναι συγκλονιστικό το πώς ο Θεός μερίμνησε και αποκάλυψε σε ανθρώπους της προχριστιανικής εποχής που είχαν άγνοια του λόγου Του και της Βίβλου, αλήθειες σχετικά με τη φύση και τις ιδιότητες Του. Οι άνθρωποι αυτοί πείστηκαν και Τον υποστήριξαν. Άραγε στη σημερινή εποχή οι άνθρωποι φέρονται το ίδιο; Μήπως παρόλο που οι γνώσεις για τον Κύριο είναι αναρίθμητες, εμείς δυσκολευόμαστε να πιστέψουμε στην ύπαρξη και στην παρουσία Του στη ζωή μας καθημερινά; Άραγε την ώρα της κρίσης ποιοι θα είναι στα μάτια Του οι πιο ασεβείς και αρνητές Του;