ΑΠΟΡΙΕΣ: ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ

Ο ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΜΟΣ ΤΗΣ ΘΕΟΤΟΚΟΥ: ΤΑ ΚΥΡΙΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ


ΠΡΩΤΟ ΖΗΤΗΜΑ: Γιατί ο Κύριος δεν σαρκώθηκε, χωρίς να ευαγγελίσει ο Άγγελος την Παρθένο;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
1. Ο πρώτος λόγος του Ευαγγελισμού ήταν η προετοιμασία του ατόμου που θα κυοφορούσε τον Κύριο. Ο Ιησούς ήταν αναμάρτητος ενώ η Παναγία παρότι ήταν παρθένος και αμόλυντη στο σώμα και στην ψυχή, μετείχε ως άνθρωπος και απόγονος των πρωτόπλαστων, στο προπατορικό αμάρτημα. Ήταν λοιπόν απαραίτητη προϋπόθεση να ελευθερωθεί το σώμα της από την αμαρτία του Αδάμ και να προετοιμαστεί, ώστε να κατοικήσει σε αυτό ο Βασιλιάς του κόσμου.
2. Κατά την κρίση του Κυρίου, ήταν πρέπον και δίκαιο η Παναγία να γνωρίζει την ταυτότητα του βρέφους που θα κυοφορούσε. Η ευθύνη αυτής της αποστολής ήταν μεγάλη και η Θεοτόκος όφειλε να είναι ενήμερη και προετοιμασμένη.
3. Η συγκατάθεση της Παναγίας ήταν απαραίτητη προκειμένου να σαρκωθεί ο Κύριος. Ο Θεός δεν επιβάλλει το θέλημα Του στους ανθρώπους, αλλά περιμένει να Τον υπακούσουν αυθόρμητα και αυτοβούλως.

ΔΕΥΤΕΡΟ ΖΗΤΗΜΑ: Γιατί επιλέχτηκε ο Γαβριήλ και όχι κάποιος άλλος Άγγελος;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
1. Στην Εκκλησιαστική μας Γραφή, σε τρία μόνο ονόματα Αγγέλων γίνεται αναφορά: Μιχαήλ, Γαβριήλ και Ραφαήλ.
Στον Αρχάγγελο Μιχαήλ, η Παλαιά Διαθήκη κάνει συχνές αναφορές γιατί συμμετείχε στα θαύματα, στα έργα και στις υπηρεσίες που είχαν σχέση με το Εβραϊκό γένος.
Ο Ραφαήλ γίνεται γνωστός μέσα από περιγραφές θαυμάτων που περιλαμβάνονται στην Γραφή και στην Βίβλο.
Ο Γαβριήλ τέλος είναι ταυτισμένος με προφητείες και έργα που αφορούν την Παναγία, όπως: Ερμηνεία των οραμάτων του Προφήτη Δανιήλ, ευαγγελισμός γονέων Παναγίας για την γέννηση της, ενημέρωση Προφήτη Ζαχαρία για την γέννηση του υιού του, Βαπτιστή Ιωάννη.
2. Ο Γαβριήλ ήταν ένας Άγγελος υπάκουος και φρόνιμος που εκτελούσε πάντα τις αποστολές του χωρίς ερωτήσεις, αμφισβητήσεις και σχόλια. Για αυτό τον λόγο επιλέχτηκε για αυτή την υπηρεσία.

ΤΡΙΤΟ ΖΗΤΗΜΑ: Ποιό μήνα και γιατί τότε έγινε ο Ευαγγελισμός και σε ποιόν καιρό;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
O Ευαγγελισμός της Θεοτόκου έγινε στις 25 Μαρτίου. Οι λόγοι επιλογής αυτής της ημερομηνίας είναι πολλοί και οι ακόλουθοι:
1. Ο μήνας Μάρτιος ονομάζεται και Άρτιος, δηλαδή σωστός και ακολουθεί τον Φεβρουάριο, ο οποίος είναι λειψός και μοιάζει με τον καιρό της βασιλείας του Αντίχριστου. Αντίθετα ο Μάρτιος μοιάζει με την Δευτέρα Παρουσία του Χριστού που ακολουθεί και απαλλάσσει το ανθρώπινο γένος από την διαβολική τυρρανία.
2. Τα περισσότερα μυστήρια που αναφέρονται στην Παλαιά Διαθήκη έγιναν τον Μάρτιο: Δημιουργία του κόσμου, αποβολή πρωτόπλαστων από τον Παράδεισο, ο κατακλυσμός και η σωτηρία του Νώε και η έξοδος των Εβραίων από την Αίγυπτο.
Γίνεται λοιπόν σαφές πως τον Μάρτιο συνέβησαν λυτρωτικά γεγονότα για το ανθρώπινο γένος, που φανερώνουν την αγάπη του Κυρίου. Επειδή όμως το μόνο ¨μελανό¨ γεγονός του Μαρτίου ήταν η αποπομπή των πρωτόπλαστων, ο Κύριος φρόντισε ώστε η είδηση της ενανθρώπισης του Λυτρωτή-Ιησού, να γίνει την ίδια μέρα με εκείνη που μια άλλη γυναίκα, η Εύα, έγινε η αιτία της πτώσης των ανθρώπων.
Ο καιρός που έγινε ο Ευαγγελισμός ήταν ακριβώς έξι μήνες από την σύλληψη του Ιωάννη του Προδρόμου. Αυτό έγινε σκόπιμα γιατί ο Ιωάννης έπρεπε να προηγηθεί του Κυρίου και με το έργο του να προετοιμάσει το έδαφος για την έλευση του Χριστού και την αποδοχή της διδασκαλίας Του.

ΤΕΤΑΡΤΟ ΖΗΤΗΜΑ: Ποια ήταν η ηλικία της Παναγίας τον καιρό του Ευαγγελισμού και γιατί έγινε τότε;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Η Μαρία ήταν δεκαπέντε ετών όταν την επισκέφτηκε ο Αρχάγγελος Γαβριήλ. Ο λόγος που επιλέχτηκε από τον Κύριο αυτή η ηλικία ήταν ο εξής: Η Μαρία μετά τη γέννηση της έμεινε τρία χρόνια στο πατρικό της σπίτι με τους γονείς της και στη συνέχεια αφιερώθηκε στον ναό υπό την επίβλεψη και προστασία του Αρχιερέα Ζαχαρία, για δώδεκα χρόνια. Ο διάβολος όμως που γνώριζε την προφητεία του Ησαϊα για την παρθένο γυναίκα –μητέρα του Θεού, φρόντισε να ατιμασθούν οι κοπέλες ώστε να μην υπάρξει καμία κατάλληλη για την κυοφορία του Θείου βρέφους. Ο Ζαχαρίας όμως, κατόπιν καθοδήγησης του Κυρίου, μερίμνησε ώστε να αρραβωνιαστεί η Παναγία με τον Ιωσήφ και να απαλλαγεί από τα τεχνάσματα του διαβόλου.

ΠΕΜΠΤΟ ΖΗΤΗΜΑ: Γιατί ευαγγελίστηκε η Μαρία και όχι κάποια άλλη γυναίκα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ:
Η Μαρία θεωρήθηκε η πλέον κατάλληλη για να γίνει μητέρα του Χριστού για δύο λόγους:
1. Ήταν η μόνη παρθένος, αγνή και καθαρή στο σώμα, στην ψυχή και στο πνεύμα που θα μπορούσε να σταθεί αντάξια της υπηρεσίας που της ζητούσε ο Θεός.
2. Μόνο στο πρόσωπο της Παναγίας εκπληρώνονταν οι προφητείες του Ιακώβ, του Ησαϊα και του Δαβίδ που αναφέρονταν στην καταγωγή και στο γένος προέλευσης της γυναίκας-μητέρας του Ιησού.

ΕΚΤΟ ΖΗΤΗΜΑ: Η Παναγία ήταν απαλλαγμένη από το προπατορικό αμάρτημα;
ΑΠΑΝΤΗΣΗ: Η Μαρία μπορεί να ήταν παρθένος και αμόλυντη, δεν ήταν όμως αμέτοχη από την αμαρτία του Αδάμ.