ΝΗΣΤΕΙΑ

ΤΑΥΤΟΤΗΤΑ ΝΗΣΤΕΙΑΣ
  1. Όπλο του χριστιανού: Η νηστεία αποτελεί μια ιδιαίτερη αρετή που προστατεύει και ενισχύει τον Χριστιανό, στον πνευματικό του αγώνα ενάντια στα στρατεύματα του διαβόλου.
  2. Τι περιλαμβάνει:
    • Προσευχή
    • Εγκράτεια έναντι της πολυφαγίας και οινοποσίας
    • Αποφυγή θεαμάτων που σκανδαλίζουν το νου και την ψυχή
    • Καταπολέμηση του εγωισμού, του ψεύδους, της συκοφαντίας και της κατάκρισης των συνανθρώπων μας
  3. Απογραφή όσων νηστεύουν: Οι Άγγελοι καταγράφουν όσους νηστεύουν. Είναι λοιπόν ασέβεια και παράπτωμα, να μην συμμετέχουμε στα τάγματα των Χριστιανών που ακολουθούν την αρετή της νηστείας.
  4. Αρωγός της νηστείας: Βοηθός της νηστείας είναι η προσευχή. Η ειλικρινής προσευχή αποτελεί το φωτισμό της ψυχής και τον δρόμο που οδηγεί τον πιστό στη Βασιλεία των Ουρανών. Η νηστεία με την προσευχή μαζί δημιουργούν τις δίδυμες αρετές που από τη μια επιτρέπουν την επαφή του Χριστιανού με το Θεό και από την άλλη τον ενισχύουν στον αγώνα του κατά του πονηρού.
    • Ρόλος προσευχής: Είναι νίκη κατά των δαιμόνων και χαρά της ψυχής, αφού την ελευθερώνει από τις αμαρτίες.
    • Ρόλος της νηστείας: Η νηστεία είναι χαρά των Αγγέλων και λύπη των δαιμόνων, αφού ως φωτιά τους σκορπίζει και απαλλάσσει τον ανθρώπινο νου από τους κακούς λογισμούς.
    • Συνεργασία προσευχής-νηστείας: Οι δυο αυτές αρετές αλληλοσυμπληρώνονται και δημιουργούν τον εξοπλισμό του μάχιμου Χριστιανού. Η προσευχή έχει τον αμυντικό ρόλο, που προστατεύει ως σιδερένια πανοπλία τον πιστό, ενώ η νηστεία αναλαμβάνει τον επιθετικό ρόλο. Ο επιτυχημένος συνδυασμός έχει ως αποτέλεσμα τον αφανισμό των δαιμόνων και των τεχνασμάτων τους και την προετοιμασία της ψυχής να συναντήσει τον Ουράνιο Πατέρα, μετά τον σωματικό θάνατο. 
  5. Οφέλη νηστείας:  Ο Διάβολος απομακρύνεται από το άτομο που νηστεύει και οι πειρασμοί που στέλνει για να τον κολάσουν είναι ανεπιτυχείς. Επιπλέον ο Φύλακας-Άγγελος, του πιστού που νηστεύει, τον προστατεύει περισσότερο.
  6. Πλούσιοι και νηστεία: Οι πλούσιοι οφείλουν να επιθυμούν να νηστεύσουν προκειμένου να εξασφαλίσουν την είσοδό τους στην Ουράνια Βασιλεία. Ο πλούτος είναι ταυτόσημος ως επί το πλείστον με την έκλυτη, αμαρτωλή ζωή. Η νηστεία και οι πράξεις ελεημοσύνης προς ταλαιπωρημένους και δυστυχείς ανθρώπους, βοηθούν τους εύπορους να αποκτήσουν νόημα ύπαρξης, να μετανοήσουν για τις αμαρτίες τους και ζητώντας συγχώρεση από τον Δημιουργό, να προετοιμαστούν για την Δευτέρα Παρουσία.
  7. Φτωχοί και νηστεία: Η νηστεία είναι πολύτιμο εφόδιο και για τους άπορους ή φτωχούς. Δεν αρκεί μόνο η αποχή από τις υλικές απολαύσεις για να κερδίσουν τον Παράδεισο. Απαιτείται και ο πνευματικός αγώνας που αποτελεί αναπόσπαστο τμήμα της νηστείας.
  8. Σχέση Βιβλικών προσώπων και νηστείας:
    • Αδάμ: Όσο ο Αδάμ εφάρμοζε τους νόμους του Θεού, είχε το πλεονέκτημα να χαίρεται τον Παράδεισο. Όταν όμως κατέλυσε τη νηστεία και δοκίμασε τον απαγορευμένο καρπό, τότε γνώρισε το δρόμο της εξόδου.
    • Μωυσής: Με τη νηστεία του ο Μωυσής έγινε Αρχιερέας του λαού του Ισραήλ που τον καθοδήγησε για χρόνια, οδεύοντας προς τη Γη της Επαγγελίας.
    • Προφήτης Ηλίας: Ο Θεός τον προστάτευε, άκουγε τις προσευχές του και ικανοποιούσε τα αιτήματά του. Στο τέλος της ζωής του, ο Κύριος τον κάλεσε κοντά Του, μεταφέροντάς τον με πύρινο άρμα.
    • Προφήτης Δανιήλ: Μέσω της νηστείας, ο Δανιήλ γλίτωσε από το λάκκο των λεόντων, έγινε Προφήτης και τιμήθηκε από τον Ναβουχοδονόσορ.
    • Οι τρεις Παίδες: Ο Κύριος τους προστάτεψε από την φωτιά της καμίνου και τους χάρισε σοφία.
    • Σοφοί, Βασιλείς, Αρχιερείς, ασκητές, όσιοι, Απόστολοι, μάρτυρες, Προφήτες: Η νηστεία και η προσευχή τους βοήθησαν, τους χάρισαν αρετές και τους ανέδειξαν.


ΕΜΠΟΔΙΑ ΣΤΗ ΝΗΣΤΕΙΑ
  1. Αντιπαράθεση σώματος-ψυχής: Η ψυχή αναζητά τις αρετές που θα την εξυψώσουν στον Κύριο. Το σώμα από την άλλη αντιδρά, καθώς αρνείται να στερηθεί τις υλικές απολαύσεις. Ο Χριστιανός λοιπόν, προκειμένου να υπερπηδήσει αυτό το εμπόδιο και να κάνει μια νηστεία ορθή και αποδεκτή από το Θεό, οφείλει να προσπαθήσει πολύ. Καταρχήν θα πρέπει να νηστεύει με διάθεση και όχι με την αίσθηση της υποχρέωσης. Ακόμα και αν η στέρηση των αγαθών τον ενοχλεί, δεν πρέπει να το εκδηλώνει. Η έναρξη της νηστείας επίσης δεν πρέπει να συνοδεύει περίοδο ακολασίας. Δεν παραγράφονται με την νηστεία, ανηθικότητες και πράξεις προσκόλλησης στα εφήμερα αγαθά.
  2. Η προβολή στους ανθρώπους: H νηστεία οφείλει να είναι μια πράξη προσωπική του Χριστιανού και μυστική για τους υπόλοιπους ανθρώπους. Σε αντίθετη περίπτωση, όταν γίνεται για να προβληθεί και να αποσπάσει επαίνους, είναι μάταιη και αποτελεί πράξη υποκρισίας. Το ίδιο ισχύει για την ελεημοσύνη προς τους πτωχούς και για την προσευχή που συνιστούν αναπόσπαστα μέρη της σωστής νηστείας.
  3. Η έχθρα στον πλησίον: Η αρετή της αγάπης είναι βασική προϋπόθεση στη διάρκεια της νηστείας. Ο Χριστιανός εκτός από το Θεό, που Τον τιμά με όλο του το είναι, οφείλει να αγαπά εξίσου και με τον ίδιο τρόπο και τον συνάνθρωπό του και κυρίως τον εχθρό του.  Αποτελεί για τον Κύριο πράξη υποκρισίας η αγάπη του πιστού για το Δημιουργό του, όταν την ίδια στιγμή εχθρεύεται τα πλάσματά Του. Όταν λοιπόν αυτό το εμπόδιο ξεπεραστεί, τότε ο Θεός προσφέρει τη βοήθειά Του σε κάθε πιστό και οι ανθρώπινες ψυχές λυτρώνονται από τους πειρασμούς των δαιμόνων.

ΤΕΣΣΑΡΑΚΟΣΤΗ
1.    Ερμηνεία των 40 ημερών: Ο αριθμός 40 είναι συμβολικός και η συγκεκριμένη χρονική διάρκεια της νηστείας της Τεσσαρακοστής αναγάγει σε γεγονότα της Βίβλου. Συγκεκριμένα:
·         Ο Ιησούς, ως άνθρωπος, έκανε 40ήμερη νηστεία κατά την παραμονή του στην έρημο, δίνοντας το παράδειγμα και σ’ εμάς, ότι μπορούμε να πράξουμε το ίδιο.
·         Ο Κατακλυσμός είχε διάρκεια 40 ημερών. Νηστεύουμε και εμείς 40 μέρες για να αφανίσουμε τις αμαρτίες μας.
·         Ο Μωυσής νήστεψε 40 μέρες πριν του παραδώσει ο Θεός το Νόμο Του. Το ίδιο πρέπει να κάνουν οι πιστοί για να δεχτούν στην καρδιά τους το Νόμο του Θεού.
·         Ο Μωυσής ορίζει 40 πληγές που πρέπει να υποστεί ο άνομος και ανήθικος προκειμένου να συγχωρηθεί. 40 μέρες πρέπει και οι αμαρτωλοί Χριστιανοί να ταλαιπωρούμαστε, ώστε να απαλλαγούμε από τα αμαρτήματά μας.
·         Ο Προφήτης Ηλίας νήστεψε 40 μέρες όταν απέφυγε τις προκλήσεις της βασίλισσας Ιεζάβελ. Το ίδιο πράττουμε και εμείς για να απομακρυνθούμε από τις σειρήνες της αμαρτίας.
2.    Υπολογισμός των 40 ημερών: Η Τεσσαρακοστή, για την ακρίβεια, έχει διάρκεια 50 ημερών δηλαδή 7 εβδομάδες. Επειδή όμως η Κυριακή είναι αφιερωμένη στον Κύριο, οι 7 Κυριακές της νηστείας αφαιρούνται. Έτσι προκύπτει το 40ήμερο της Τεσσαρακοστής.
3. Οφέλη της νηστείας: Επειδή ο άνθρωπος αμαρτάνει όλο το χρόνο, επιλέχτηκε η νηστεία της Τεσσαρακοστής για να συμφιλιώνεται με το Θεό και να «εξαγοράζει»  τις ανομίες του. Με τον προσωπικό του αγώνα ανταμείβεται στο τέλος και επιτυγχάνει να απαλλαγεί από τα τεχνάσματα του πονηρού, να ελευθερωθεί από την αιώνια κόλαση και να διεκδικήσει την είσοδό του στην Ουράνια Βασιλεία.