Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ

Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΩΝ ΣΩΜΑΤΙΚΩΝ ΚΑΙ ΨΥΧΙΚΩΝ ΑΣΘΕΝΕΙΩΝ
Οι ιατροί θεραπεύουν τις ασθένειες με διαφορετικούς τρόπους καθώς δεν έχουν την ίδια αιτία πρόκλησης. Το ίδιο συμβαίνει και με τις ψυχικές ασθένειες που είναι πολλές φορές το αποτέλεσμα των αμαρτιών του ασθενούς. Οι ψυχικές ασθένειες όμως αρκετά συχνά ταλαιπωρούν και σωματικά τον άνθρωπο. Έτσι για παράδειγμα, η πλεονεξία θεραπεύεται με έργα ελεημοσύνης, η πορνεία με ταλαιπωρία του σώματος, η περηφάνια με την ταπείνωση και η έχθρα με την αγάπη.

Η ΘΕΡΑΠΕΙΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ
Κάποτε ο Κύριος πήγε στα Ιεροσόλυμα και πέρασε από την κολυμπήθρα Βηθεσδά. Εκεί ήταν συγκεντρωμένοι πολλοί άρρωστοι άνθρωποι που περίμεναν να κινηθεί το νερό της. Όποιος προλάβαινε να μπει πρώτος στην κολυμπήθρα, γινόταν καλά.
Ανάμεσα στο πλήθος των ασθενών, ο Κύριος διέκρινε έναν κατάκοιτο άνθρωπο που υπέφερε 38 ολόκληρα χρόνια και περίμενε στωικά να γίνει και σε εκείνον το θαύμα. Τον πλησίασε ο Ιησούς και τον ρώτησε αν ήθελε να θεραπευτεί. Εκείνος του απάντησε καταφατικά, του εξήγησε όμως πως ήταν ολομόναχος. Δεν είχε κάποιον δικό του άνθρωπο να τον βοηθήσει να μπει στην κολυμπήθρα και έτσι πάντα προλάβαινε κάποιος άλλος.
Τότε ο Κύριος του είπε να σηκωθεί, να πάρει το κρεβάτι του και να φύγει. Πραγματικά, το θαύμα έγινε και ο παράλυτος έγινε εντελώς υγιής και περιπατητικός. Κάποιοι Ιουδαίοι που τον συνάντησαν, τον επέπληξαν επειδή μετέφερε το κρεβάτι του την ημέρα του Σαββάτου. Ο παράλυτος όμως τους απάντησε πως  ένας άνθρωπος τον ευεργέτησε και του χάρισε την υγεία του. Τον απήλλαξε από ένα μαρτύριο 38 ετών που ήταν γνωστό σε όλους τους Ιουδαίους. Ήταν ο μόνος που τον βοήθησε, αν και του ήταν παντελώς άγνωστος, για αυτό και αποφάσισε να τον υπακούσει, να μεταφέρει το κρεβάτι του και να αγνοήσει την εντολή του Μωυσή. Πίστευε πως επρόκειτο για Εκείνον για Τον οποίο έγραφαν οι Προφητείες και ο Δαβίδ.
Αργότερα ο Κύριος συνάντησε τον παράλυτο στον Ναό και του ζήτησε να φροντίζει για την ψυχή του και να μην αμαρτάνει ώστε να διατηρήσει και την σωματική του υγεία. Τότε ο παράλυτος πληροφορήθηκε την ταυτότητα του Ιησού και ενημέρωσε και τους Ιουδαίους.

ΑΠΑΝΤΗΣΕΙΣ ΣΕ ΒΑΣΙΚΑ ΕΡΩΤΗΜΑΤΑ
Πρώτο ζήτημα: Πότε πήγε ο Κύριος στα Ιεροσόλυμα;
Ο Ιησούς επέλεξε να πάει στα Ιεροσόλυμα την ημέρα της γιορτής της Πεντηκοστής. Έτσι θα υπήρχε πολύς κόσμος και η διδασκαλία του θα είχε μεγαλύτερη απήχηση. Η Πεντηκοστή ήταν μια γιορτή των Εβραίων που την τιμούσαν 50 μέρες μετά το Πάσχα τους. Το 50 ήταν συμβολικός αριθμός και δήλωνε τις 7 εβδομάδες (7χ7 ημέρες=49 μέρες) που μεσολαβούσαν μεταξύ Πάσχα και Πεντηκοστής. Το 7 ήταν ένας ιδιαίτερος αριθμός για τους Εβραίους καθώς υπήρχαν πολλά γεγονότα της Παλαιάς Διαθήκης και συμβολισμοί που συνδέονταν με τον συγκεκριμένο αριθμό:
·         ΗΜΕΡΕΣ ΔΗΜΙΟΥΡΓΙΑΣ: 6 μέρες ο Κύριος δημιουργούσε το σύμπαν και την 7η αναπαύτηκε.
·         ΤΑ ΧΑΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΔΑΜ: 7 χαρίσματα είχε ο Αδάμ στον Παράδεισο: ευμορφία, φιλοξενία, γνώση, πραότητα, τρίχωμα, ανδρεία και ηλικία. Τα χαρίσματα αυτά τα κληρονόμησαν γνωστά βιβλικά πρόσωπα: ο Ιωσήφ την ευμορφία, ο Αβραάμ την φιλοξενία, ο Σολομώντας την γνώση, ο Δαβίδ την πραότητα, ο Αβεσαλώμ το τρίχωμα, ο Σαμψών την ανδρεία και ο Βενιαμίν την ηλικία.
·         ΤΑ ΧΑΡΙΣΜΑΤΑ ΤΟΥ ΑΓΙΟΥ ΠΝΕΥΜΑΤΟΣ: Είναι 7: η σοφία, η σύνεση, η βουλή, η ισχύς, η γνώση, η ευσέβεια και ο φόβος του Θεού.
·         Ο ΟΙΚΟΣ ΤΗΣ ΣΟΦΙΑΣ είναι κτισμένος, σύμφωνα με τον Σολομώντα, με επτά στύλους.
·         ΤΑ 7 ΤΑΓΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ: Απόστολοι, Προφήτες, Διδάσκαλοι, Δυνάμεις, Ιάματα, Αντιλήψεις, Κυβερνήσεις
·         ΤΑ 7 ΠΑΙΔΙΑ ΤΗΣ ΣΤΕΙΡΑΣ ΑΝΝΑΣ
·         Η ΣΚΗΝΗ ΤΟΥ ΜΑΡΤΥΡΙΟΥ: 7 φώτα είχε η λυχνία της σκηνής.
·         Η ΙΕΡΙΧΩ: Σε 7 μέρες κατακτήθηκε.
Δεύτερο ζήτημα: Γιατί στις Γραφές αναφέρεται ότι ο Κύριος ανέβηκε στα Ιεροσόλυμα;
Η Ανατολή θεωρείτο παλιά ότι ήταν το ψηλότερο σημείο της γης γιατί από εκεί ανέτειλε ο ήλιος. Επειδή λοιπόν και η Ιερουσαλήμ βρισκόταν στο ανατολικό μέρος, άρα σε υψηλότερο, για αυτό και χρησιμοποιήθηκε η έκφραση ότι ο Κύριος ανέβηκε στα Ιεροσόλυμα.
Τρίτο ζήτημα: Γιατί η στέρνα ονομαζόταν Προβατική;
Η ερμηνεία του ονόματος είναι διπλή. Πρώτον, επειδή όποιος προλάβαινε και έμπαινε μέσα, θεραπευόταν. Δεύτερος λόγος ήταν ότι εκεί έπλεναν τα εντόσθια των προβάτων που προορίζονταν για θυσία.
Τέταρτο ζήτημα: Ποιος έκτισε την στέρνα;
Ο σοφός Σολομώντας την κατασκεύασε για να πλένουν εκεί τα εντόσθια των προβάτων.
Πέμπτο ζήτημα: Για ποιο λόγο η στέρνα είχε 5 καμάρες;
Η εξήγηση είναι διπλή. Στην πρώτη περίπτωση, ο αριθμός των καμάρων σχετίζεται με το 5. Πράγματι, η στέρνα εκείνη προεικόνιζε το Άγιο Βάπτισμα που έγινε με το πέρασμα 5.505 χρόνων. Στην δεύτερη περίπτωση πάλι είχε σχέση ο αριθμός 5. Όποιος ήθελε να μεταβεί στον ναό και να προσευχηθεί έπρεπε να καθαρίσει και τις 5 αισθήσεις του κορμιού και της ψυχής του από τις αμαρτίες.
  • ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ ΚΟΡΜΙΟΥ: Όραση, ακοή, όσφρηση, γεύση, αφή.
  • ΑΙΣΘΗΣΕΙΣ ΤΗΣ ΨΥΧΗΣ: Νους, διάνοια, δόξα, φαντασία, αίσθηση.
Έκτο ζήτημα: Γιατί οι άρρωστοι άνθρωποι ήταν συγκεντρωμένοι γύρω από την κολυμπήθρα;
Οι άρρωστοι ήταν συγκεντρωμένοι στο συγκεκριμένο σημείο γιατί μια φορά τον χρόνο ένας άγγελος Κυρίου κατέβαινε και ανακάτευε τα νερά της κολυμπήθρας. Όποιος προλάβαινε να μπει μέσα, θεραπευόταν από κάθε ασθένεια σωματική. Η θαυμαστή αυτή ενέργεια προεικόνιζε την δύναμη του Αγίου Πνεύματος που μπορεί και απαλλάσσει τον χριστιανό από κάθε ψυχική ασθένεια.
Έβδομο ζήτημα: Γιατί μόνο ασθενείς με συγκεκριμένες παθήσεις θεραπεύονταν από το νερό της κολυμπήθρας;
Κυρίως οι ασθενείς έπασχαν από τύφλωση, παράλυση των κάτω άκρων και παθήσεις του κορμιού. Ήταν συμβολική η συγκεκριμένη επιλογή καθώς οι 3 ασθένειες αντιπροσώπευαν ολόκληρο το ανθρώπινο σώμα. Η τύφλωση την κορυφή, η παραλυσία το κάτω μέρος και κάποιες άλλες το μέσο τμήμα, το κορμί.
Όγδοο ζήτημα: Γιατί ο Κύριος θεράπευσε τον συγκεκριμένο ασθενή;
Ο Ιησούς επέλεξε τον παράλυτο για δυο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι επρόκειτο για έναν ταλαιπωρημένο άνθρωπο που περίμενε περισσότερο από όλους να γιατρευτεί. Ήταν ο μόνος ασθενής επί τόσα χρόνια που περίμενε την λύτρωσή του. Επιπλέον ο Κύριος ήθελε να δείξει την δύναμή Του που μπορούσε να θεραπεύει χρόνια νοσήματα. Ο δεύτερος λόγος ήταν ότι ο παράλυτος όλα αυτά τα 38 χρόνια ήταν μόνος του ενώ οι υπόλοιποι ασθενείς είχαν κοντά τους δικούς τους ανθρώπους για να τους βοηθούν στην μετάβαση στην κολυμπήθρα.
Ένατο ζήτημα: Γιατί ο Κύριος ρώτησε τον παράλυτο αν ήθελε να γιατρευτεί;
Ο Κύριος γνωρίζει ότι όλοι οι ασθενείς θέλουν να θεραπευτούν. Πάντα όμως πριν τους χαρίσει την υγεία τους, τους ρωτούσε αν το ήθελαν, γιατί εκτός από την σωματική ασθένεια συνυπάρχει και η ψυχική. Οι άνθρωποι θέλουν την σωματική τους υγεία όμως πολλές φορές δεν είναι πρόθυμοι να αποκοπούν από τις αμαρτωλές τους πράξεις, σκέψεις και επιθυμίες που προκαλούν ψυχικά νοσήματα.
Δέκατο ζήτημα: Γιατί ο Κύριος ζήτησε από τον παράλυτο να πάρει το κρεβάτι του μαζί του;  Ο λόγος ήταν διπλός. Πρώτα από όλα ήθελε να δείξει την δύναμη του θαύματός του και την πλήρη ίαση του παράλυτου. Ο ασθενής δεν έγινε απλά καλά αλλά είχε και μεγάλη σωματική δύναμη ώστε να μεταφέρει και το κρεβάτι του. Επιπλέον ήθελε να γίνει γνωστή και η αντίδραση του παράλυτου στην προσταγή να μεταφέρει το κρεβάτι του, ημέρα Σάββατο. Σύμφωνα με τον Μωσαϊκό Νόμο, οι Ιουδαίοι, υπακούοντας στην εντολή του Μωυσή, δεν έπρεπε να εργάζονται το Σάββατο που ήταν η έβδομη μέρα και αφιερωμένη στον Θεό. Η παρακοή του νόμου από τον παράλυτο απέδειξε πως η δύναμη του Κυρίου ήταν μεγαλύτερη, για αυτό και ο ασθενής υπάκουσε τον ευεργέτη του.
Ενδέκατο ζήτημα: Για ποιο λόγο οι Ιουδαίοι ρώτησαν τον παράλυτο για την ταυτότητα του Ιησού;
Είναι πιθανό να τον ρώτησαν για να θεραπεύσει ο Κύριος και τους δικούς τους ασθενείς. Είναι όμως πιθανότερο να ήθελαν να υποβαθμίσουν το γεγονός της ίασης του παράλυτου περιφρονώντας το κρεβάτι του, ως απεχθές, λόγω της 38χρονης καθήλωσής του σε αυτό.
Δωδέκατο ζήτημα: Γιατί ο Κύριος απομακρύνθηκε μετά το θαύμα;
Ο Κύριος ήθελε να διδάξει την ταπεινοφροσύνη στους μαθητές και τους πιστούς Του. Όποιος κάνει μια καλή πράξη δεν πρέπει να την επιδεικνύε, αποζητώντας την επιβράβευση από τους ανθρώπους. Ο Θεός είναι γνώστης των ενεργειών μας και μας επιβραβεύει, αντίθετα, όσοι εξυψώνουν τον εαυτό τους κολάζονται και χάνουν την εύνοια του Θεού.
Δέκατο τρίτο ζήτημα: Γιατί ο Κύριος συνάντησε τον παράλυτο στον Ναό;
Ο παράλυτος μετά το θαύμα δεν στράφηκε προς τις υλικές απολαύσεις και την διασκέδαση που στερήθηκε τόσα χρόνια αλλά πήγε κατευθείαν στον Ναό για να προσευχηθεί και να ευχαριστήσει τον Θεό για την θεραπεία του.

ΤΟ ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑ ΤΟΥ ΠΑΡΑΛΥΤΟΥ 
 Ο παράλυτος με την στάση του, στην διάρκεια της ασθένειάς του αλλά και μετά την ίασή του, έδωσε πολύτιμα μαθήματα σε όλους τους χριστιανούς.
Υπομονή στην ασθένεια: Ο παράλυτος επί 38 ολόκληρα χρόνια υπέμεινε το πρόβλημά του και προσπαθούσε αδιάκοπα να πλησιάσει την κολυμπήθρα. Πολλοί από τους χριστιανούς όμως, όταν αντίστοιχα ασθενούν, δεν δείχνουν την ανάλογη  συμπεριφορά. Απεναντίας, αγανακτούν και κατηγορούν τους Άγιους που επικαλούνται ότι δεν εισακούονται οι προσευχές και οι αιτήσεις τους. Στην πραγματικότητα, θα έπρεπε να είναι ευτυχείς γιατί ο Κύριος με την σωματική ασθένεια δοκιμάζει την υπομονή τους και εξαγνίζει την ψυχή τους.
Η συμπεριφορά των ανθρώπων: Οι άνθρωποι δείχνουν καλή συμπεριφορά μόνο σε συνανθρώπους τους πλούσιους και σωματικά εύρωστους. Όταν η ασθένεια και η πενία όμως ταλαιπωρεί τους πρώην προνομιούχους, τότε οι φίλοι τους αποφεύγουν.
Ο χριστιανός πρέπει να κατανοήσει ότι μόνο ο Κύριος είναι αρωγός στην προσπάθειά του να σώσει την ψυχή του. Οι άνθρωποι απλά αρέσκονται μόνο στις υλικές απολαύσεις και στις εφήμερες επευφημίες και αδιαφορούν για την παροχή βοήθειας και ένδειξη ανθρωπιάς στις δύσκολες στιγμές των συνανθρώπων τους.
Η ευγνωμοσύνη: Ο παράλυτος αμέσως μετά την θεραπεία του αισθάνθηκε την ανάγκη να ευχαριστήσει τον Θεό για την γενναιοδωρία Του και πήγε στον Ναό για να προσευχηθεί. Το ίδιο οφείλουν να κάνουν όλοι οι χριστιανοί. Δυστυχώς όμως ξεχνούν την γενναιοδωρία του Θεού σε κάθε στιγμή της καθημερινότητας τους. Ο Κύριος φροντίζει για τις υλικές απαραίτητες ανάγκες τους και προετοιμάζει την Ουράνια Βασιλεία για τους πιστούς Του.
Η διάδοση της ευεργεσίας: Ο παράλυτος φρόντισε να ενημερώσει όλους όσους τον ρωτούσαν αλλά και τους γνωστούς του σχετικά με την ταυτότητα του ευεργέτη του. Το ίδιο πρέπει να πράττουμε και οι χριστιανοί. Όταν γινόμαστε αποδέκτες μιας ευεργεσίας από συνάνθρωπό μας πρέπει να την προβάλουμε γιατί με αυτόν τον τρόπο δοξάζεται ο Κύριος που μας δίδαξε την συγκεκριμένη στάση ζωής.

ΠΑΡΑΔΕΙΓΜΑΤΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΛΑΙΑ ΔΙΑΘΗΚΗ
Η Παλαιά Διαθήκη μας παρουσιάζει δύο χαρακτηριστικά παραδείγματα ανθρώπων που πίστευαν στον Θεό. Πέρασαν πολλές δοκιμασίες, κάποιοι αγανάκτησαν και στράφηκαν εναντίον του Κυρίου, κάποιοι όμως επέδειξαν υπομονή και επιβραβεύτηκαν.
Η έξοδος των Ισραηλιτών από την Αίγυπτο: Ο Θεός, μέσω του Μωυσή, απελευθέρωσε τους Ισραηλίτες από τον αιγυπτιακό ζυγό και τους οδήγησε στην έρημο. Εκεί, επί 40 χρόνια, στην πορεία τους προς την Χαναάν, τους εξασφάλιζε τα απαραίτητα για την επιβίωσή τους. Εκείνοι όμως δυσανασχετούσαν και αποζητούσαν την παλιά τους ζωή. Η ανταμοιβή ήταν να πεθάνουν περίπου 40.000 άνδρες.
Ο Ιώβ: Ο Ιώβ ήταν ένας πιστός και ενάρετος άνθρωπος που δοκιμάστηκε η υπομονή και η πίστη του στον Κύριο. Έχασε ολόκληρη την υλική του περιουσία, πέθαναν τα παιδιά του και ο ίδιος αρρώστησε από λέπρα. Όμως δεν δυσανασχέτησε αλλά αντίθετα έδειξε υπομονή και εμπιστοσύνη στον Κύριο. Γνώριζε ότι ήταν δοκιμασία και την πέρασε με επιτυχία. Κέρδισε την Ουράνια Βασιλεία και η υπομονή του έμεινε μνημειώδης στο πέρασμα των αιώνων.

ΤΟ ΗΘΙΚΟ ΔΙΔΑΓΜΑ ΣΤΟΥΣ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ
Η σωτηρία μιας ανθρώπινης ψυχής γεμίζει χαρά τον Ουρανό. Για αυτό, εμείς οι χριστιανοί πρέπει να αποφεύγουμε την αμαρτία και να πράττουμε με ήθος. Πρέπει να δείχνουμε συμπόνια στους αδύνατους και αν δεν μπορούμε να τους βοηθάμε οικονομικά, τουλάχιστον να μην τους ειρωνευόμαστε και να τους εκμεταλλευόμαστε. Η απάνθρωπη συμπεριφορά οδηγεί και σε έλλειψη ελέους από τον Θεό στις δύσκολες στιγμές.
Η φροντίδα μας δεν πρέπει να είναι τα εγκόσμια. Ο πλούτος είναι φθαρτός και εφήμερος αφού δεν μας ακολουθεί μετά τον θάνατο και μπορεί να χαθεί και στην διάρκεια της επίγειας ζωής μας. Η περίσσεια των υλικών αγαθών πρέπει να γίνεται προσφορά σε όσους συνανθρώπους μας στερούνται και τα απαραίτητα. Η χρήση του χρήματος για διασκέδαση και έκλυτο βίο μας απομακρύνει από τον Θεό.
Όσοι επιδιώκουν την Ουράνια Βασιλεία θα υπομείνουν πολλά μαρτύρια για να δοκιμαστεί η πίστη τους. Σε αυτές τις στιγμές απαιτείται υπομονή και σύνεση και όχι εκδηλώσεις αγανάκτησης προς τον Θεό.
Η ελεημοσύνη είναι πράξη αγάπης για τον συνάνθρωπό μας. Πρέπει όμως να γίνεται μυστικά, να την γνωρίζει μόνο ο Θεός. Η προβολή των ευεργεσιών για την απόκτηση ανθρώπινων επαίνων μας απομακρύνει από τον Κύριο. Σημασία έχει η επιβράβευση από τον Θεό και όχι από τους ανθρώπους.