Η ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΣΩΤΗΡΟΣ

Η ΠΛΑΣΗ ΤΟΥ ΑΝΘΡΩΠΟΥ

Ο Θεός, αρχικά, έπλασε τους Αγγέλους για να είναι μέτοχοι της Χάρης Του. Στη συνέχεια, πήρε την απόφαση να δημιουργήσει τον υλικό κόσμο ώστε να ολοκληρωθεί το σχέδιο της Δημιουργίας Του. Επειδή όμως όλα αυτά φαίνονταν άδεια, παρόλη την τελειότητά τους, ο Θεός έπλασε τον άνθρωπο, το ιδανικό και πλήρες δημιούργημά Του.

Ο άνθρωπος συνδέει με έναν μοναδικό τρόπο τον ουράνιο άφθαρτο κόσμο των Αγγέλων και τον γήινο, υλικό και προσωρινό κόσμο καθώς διαθέτει χαρακτηριστικά και των δύο. Είναι θνητός, με σώμα φθαρτό, κυρίαρχος όλων των πλασμάτων του Κυρίου και ζει προσωρινά στον γήινο κόσμο όπως όλα τα δημιουργήματα του Θεού. Από την άλλη, είναι αθάνατος καθώς η άυλη ψυχή Του ζει αιώνια μετά τον σωματικό θάνατο και προσκυνά τον Δημιουργό των πάντων, όπως οι Άγγελοι.


Η ΚΥΡΙΑΡΧΙΑ ΤΗΣ ΑΜΑΡΤΙΑΣ

Όταν ο Θεός έπλασε τον Αδάμ, το αγαπημένο και τελειότερο δημιούργημά Του, του έδωσε το προνόμιο να ζει στον Παράδεισο με πλήρη ελευθερία. Ο μόνος περιορισμός ήταν ο απαγορευμένος καρπός και ο λόγος που ο Θεός ζήτησε από τον Αδάμ να υπακούσει στην εντολή Του ήταν για να κατανοήσει ότι ο Θεός είναι υπεράνω όλων. Ο Αδάμ όμως επέλεξε την παρακοή και η επιλογή του τον οδήγησε μακριά από τον Θεό και την Εδέμ.

Έκτοτε, ο άνθρωπος, αντί να μετανοήσει, παραδόθηκε περισσότερο στην αμαρτία και στις επιταγές του διαβόλου. Η κρίση του επηρεάστηκε σε τέτοιο βαθμό που αναγνώριζε ως θεούς ψεύτικα υλικά είδωλα και δεν κατανοούσε πως υπήρχε ένας ιδανικός Θεός που είχε πλάσει έναν τέλειο κόσμο. Ο άνθρωπος χαιρόταν τα έργα της γενναιοδωρίας του θεού όμως τον ίδιο τον Θεό Τον απαρνιόταν.
Ο Κύριος ακόμα και τότε θέλησε να συνετίσει το ανθρώπινο γένος, όμως μάταια. Ο κατακλυσμός στην εποχή του Νώε, τα Σόδομα και τα Γόμορρα, οι πόλεμοι, οι απώλειες ανθρώπινων ζωών και οι καταστροφές δεν στάθηκαν αρκετά να επαναφέρουν τον λαό του Θεού στον δρόμο Του.

Η στάση των ανθρώπων οδήγησε τον Σωτήρα του κόσμου στην απόφαση να ενανθρωπιστεί μέσω της Θεοτόκου και να υπομείνει τα Πάθη και την Σταύρωση. Η παρουσία Του στη γη και τα έργα Του απέδειξαν ότι είναι τέλειος άνθρωπος και Θεός μαζί. Η τελειότητα της ανθρώπινης φύσης φάνηκε μέσω των καθημερινών του αναγκών για επιβίωση όπως το φαγητό και η ανάπαυση. Ως Θεός έκανε μοναδικά θαύματα όπως η θεραπεία ασθενών, η ανάσταση νεκρών και η απελευθέρωση των δαιμονισμένων. Η Μεταμόρφωση Του αποτελεί ένα από τα τρανά θαύματα και χαρακτηριστικά της θεότητάς Του.


Η ΜΕΤΑ ΜΟΡΦΩΣΗ ΤΟΥ ΚΥΡΙΟΥ: ΤΑ ΓΕΓΟΝΟΤΑ

Η συνομιλία του Κυρίου με τους μαθητές: Την περίοδο που ο Ιησούς ήταν με τους μαθητές Του στην περιοχή της Καισάρειας, που είχε ιδρυθεί από Φίλιππο τον Μακεδόνα, ο Κύριος τους ρώτησε ποια ήταν η γνώμη που είχε ο κόσμος για το πρόσωπό Του. Φυσικά γνώριζε την απάντηση, ήθελε όμως οι μαθητές να ακούσουν την αλήθεια από τον Πέτρο. Ακούστηκαν πολλές γνώμες, όπως ότι ήταν ο Ηλίας, ο Ιερεμίας και κυρίως ο Ιωάννης ο Βαπτιστής που θεωρούσαν ότι είχε αναστηθεί και είχε επιστρέψει ως Ιησούς. Τότε, ο Πέτρος απάντησε πως ο ίδιος θεωρούσε πως ο Δάσκαλός του ήταν ο Υιός του Θεού. Ο Κύριος τον επαίνεσε για την αγαθή του καρδιά που τον οδήγησε να αντιληφθεί μια μεγάλη αλήθεια και μπροστά στους υπόλοιπους μαθητές ανακοίνωσε πως του αναθέτει τα κλειδιά της Βασιλείας των Ουρανών και πως η Εκκλησία Του θα θεμελιωθεί στο όνομά του.

Η Μεταμόρφωση: Έξι ημέρες μετά την συνομιλία του Κυρίου με τους μαθητές, ο Ιησούς πήρε μαζί Του τον Πέτρο, τον Ιάκωβο και τον αδερφό του, Ιωάννη και ανέβηκαν στο όρος Θαβώρ. Εκεί, ο Ιησούς μεταμορφώθηκε και Τον αντίκρισαν σε όλο Του το μεγαλείο. Το πρόσωπό Του έλαμπε σαν τον ήλιο και τα ρούχα του ήταν άσπρα και θύμιζαν το φως. Η εικόνα Του δεν έμοιαζε καθόλου με την γήινη μορφή Του. Από απλός, φτωχός και σκυθρωπός άνθρωπος μεταμορφώθηκε σε βασιλιά όλης της πλάσης. Μαζί Του ήταν και ο Μωυσής με τον Προφήτη Ηλία που Τον δόξαζαν.

Η αντίδραση του Πέτρου: Ο Πέτρος που αγαπούσε πολύ τον Κύριο όταν αντιλήφθηκε πως ο Δάσκαλός του ήταν ο πραγματικός Θεός θυμήθηκε τα λόγια Του και την προφητεία Του ότι οι Ιουδαίοι θα Τον θανατώσουν. Θέλοντας λοιπόν να αποτρέψει την συγκεκριμένη εξέλιξη πρότεινε στον Ιησού να μείνουν στο βουνό και να μην επιστρέψουν. Ήταν έτοιμος να κατασκευάσει τρεις σκηνές, μία για τον Ιησού, μια για τον Μωυσή και μια για τον Ηλία για να παραμείνουν στο Θαβώρ. Πίστευε πως ακόμα και αν οι Ιουδαίοι τολμούσαν να ανεβούν στο βουνό, ο Μωυσής και ο Ηλίας θα τους νικούσαν και θα τους εξολόθρευαν, όπως έκαναν με τους Αιγύπτιους και τους ιερείς του Βαάλ. Ο Ιησούς όμως τον επίπληξε γιατί μιλούσε με ανθρώπινα κριτήρια και υποκινούμενος από πονηρά πνεύματα.

Η φωνή του Θεού: Λίγο μετά την εμφάνιση του Μωυσή και του Ηλία εμφανίστηκε στον ουρανό ένα φωτεινό σύννεφο και συγχρόνως ακούστηκε μια φωνή που ανήκε στον Θεό και αποκάλυπτε πως ο Ιησούς ήταν ο γιος Του. Επίσης, η φωνή προέτρεπε τους μαθητές να Τον ακολουθούν και να εφαρμόζουν τα λόγια Του. Οι Απόστολοι πανικοβλήθηκαν και έπεσαν στο έδαφος. Ο Κύριος όμως τους ζήτησε να σηκωθούν και αφού κατάλαβαν πως το θαύμα είχε λάβει τέλος πήραν μαζί με τον Δάσκαλό τους τον δρόμο της επιστροφής. Ο Ιησούς τους ζήτησε όμως να μην αποκαλύψουν τίποτα από την Μεταμόρφωσή Του αλλά να το γνωστοποιήσουν μετά την Ανάστασή Του. Ο λόγος ήταν να αποφευχθεί η πρόκληση ζήλειας από τους υπόλοιπους μαθητές  και ειδικά από τον Ιούδα.


ΒΑΣΙΚΑ ΖΗΤΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΜΕΤΑΜΟΡΦΩΣΗΣ

Γιατί έγινε η Μεταμόρφωση: Η Μεταμόρφωση του Σωτήρος έγινε για τρεις λόγους:
1.Ο Κύριος αφού ενσαρκώθηκε και έφτασε το πλήρωμα του χρόνου επέλεξε τους μαθητές Του και άρχισε την διδασκαλία Του. Οι μαθητές όμως ήταν άνθρωποι αμόρφωτοι, απλοϊκοί και χωρίς τρόπους. Η απλότητά τους ήταν πλεονέκτημα γιατί θα έδινε περισσότερη αξιοπιστία στους λόγους τους όταν θα κήρυτταν για τον Ιησού μετά την Πεντηκοστή. Ο Ιησούς γνώριζε πως αν επέλεγε μορφωμένους ανθρώπους, όλοι θα θεωρούσαν πως οι διδαχές τους ήταν απόσταγμα της σοφίας τους και όχι πραγματικά γεγονότα και λόγια του Κυρίου. Η απλοϊκότητα όμως των μαθητών είχε και ένα μειονέκτημα. Αν έβλεπαν ξαφνικά τα Πάθη και την Σταύρωσή Του θα θεωρούσαν πως ο Ιησούς ήταν ένας απλός άνθρωπος και όχι ο ίδιος ο Θεός. Η Μεταμόρφωσή Του ήταν λοιπόν απαραίτητη για να αντιληφθούν οι μαθητές την θεϊκή φύση Του.
2.Ο Κύριος, πολλές φορές, μιλώντας με τους μαθητές ανέφερε πως όσοι πιστοί καταφέρουν να απαρνηθούν τον υλικό κόσμο και να αγνοήσουν τον σωματικό θάνατο θα κερδίσουν μια θέση κοντά Του στον Παράδεισο. Η Μεταμόρφωσή Του έγινε για να αποδείξει την αλήθεια των λόγων Του. Οι μαθητές Τον είδαν σε όλη του την μεγαλοπρέπεια και συνειδητοποίησαν την τιμή που θα τους περίμενε αν ακολουθούσαν τους λόγους του Θεού.
3.Το λαμπρό φως που εμφανίστηκε στην διάρκεια της Μεταμόρφωσης ήταν προμήνυμα της Ανάστασης των νεκρών και της Δευτέρας Παρουσίας. Όπως έλαμψε ο Κύριος, με τον ίδιο τρόπο θα λάμπουν και οι δίκαιοι άνθρωποι στην Βασιλεία των Ουρανών.

Γιατί η Μεταμόρφωση έγινε χρονικά κοντά στα Άγια Πάθη: Η Μεταμόρφωση έγινε 40 ημέρες πριν τα Άγια Πάθη του Κυρίου. Η επιλογή του συγκεκριμένου χρονικού διαστήματος δεν ήταν τυχαία. Δεν μπορούσε να γίνει νωρίτερα γιατί οι μαθητές δεν ήταν επαρκώς εκπαιδευμένοι ώστε να γίνουν δέκτες μιας τόσο μεγάλης αποκάλυψης. Επιπλέον, επειδή η Μεταμόρφωση έγινε κοντά στα Πάθη, οι μαθητές θα θυμόντουσαν τα θαυμαστά γεγονότα και θα αντιλαμβάνονταν την σημασία της θυσίας του Δασκάλου τους.

Γιατί στην Μεταμόρφωση δεν υπήρχε πλήθος κόσμου: Ο Ιησούς έκανε πολλά θαύματα μπροστά σε πολλούς ανθρώπους. Όμως, η Μεταμόρφωση πραγματοποιήθηκε ενώπιων ελάχιστων μαθητών Του. Ο λόγος ήταν ότι οι περισσότεροι Ιουδαίοι ήταν άνθρωποι αμαρτωλοί και ανάξιοι για μια τέτοια τιμή. Ακόμα και οι τρεις μαθητές που επιλέχτηκαν από τον Κύριο να Τον ακολουθήσουν στο όρος Θαβώρ δεν μπόρεσαν να αντέξουν μπροστά στην μεγαλοπρέπεια του Θεού και έπεσαν με τρόμο στο έδαφος.

Γιατί ο Κύριος δεν πήρε μαζί Του όλους τους μαθητές: Αν ο Ιησούς έπαιρνε μαζί Του όλους τους μαθητές, υποχρεωτικά θα συμμετείχε στην Αποκάλυψη της Μεταμόρφωσης και ο Ιούδας.

Γιατί ο Ιησούς δεν άφηνε πίσω τον Ιούδα μόνο του: Αν ο Ιούδας έμενε πίσω και οι υπόλοιποι έντεκα μαθητές έβλεπαν την Μεταμόρφωση τότε ο προδότης μαθητής θα δημιουργούσε πρόβλημα. Θα διαμαρτυρόταν για διακρίσεις από την πλευρά του Ιησού και θα το χρησιμοποιούσε ως πρόφαση για την πράξη προδοσίας του. Έπρεπε λοιπόν να μείνει πίσω μαζί με άλλους μαθητές για να προδώσει αργότερα τον Δάσκαλό του και να γίνουν γνωστά τα πραγματικά κίνητρά της πράξης του.

Γιατί ο Ιησούς δεν πήρε μαζί Του τον Ιούδα: Ο Ιούδας ήταν αμαρτωλός άνθρωπος με σκληρή καρδιά. Δεν θα μπορούσε να καταλάβει το νόημα της Μεταμόρφωσης και κρίθηκε ανάξιος και ακατάλληλος από τον Κύριο για να συμμετέχει στο θαύμα.

Με ποια κριτήρια ο Κύριος επέλεξε τους συγκεκριμένους τρεις μαθητές: Ο Ιησούς επέλεξε τον Πέτρο, τον Ιωάννη και τον Ιάκωβο, ως κατάλληλους, για να δουν την Μεταμόρφωσή Του. Τον Πέτρο τον διάλεξε γιατί ήταν ο μαθητής που αγαπούσε περισσότερο τον Κύριο και ο μόνος που είχε την αντιληπτική ικανότητα να δει την πραγματική φύση του Δασκάλου του και το θάρρος να την διατυπώσει. Ο Ιωάννης ήταν ένας φρόνιμος και ήσυχος άνθρωπος και είχε κερδίσει την αγάπη του Ιησού περισσότερο από τους υπόλοιπους μαθητές. Ο Ιάκωβος ήταν ένας μαθητής που δεν δίστασε να ζητήσει από τον Κύριο να τον πάρει κοντά Του στην Ουράνια Βασιλεία Του. Ζήτησε, επίσης, να πάρει και τον αδερφό του, τον Ιωάννη, και δήλωσε πρόθυμος και έτοιμος να υπομείνει βασανισμούς για την αγάπη του Θεού και την υποστήριξη της πίστης του. Τους συγκεκριμένους μαθητές ο Κύριος σκόπευε να τους πάρει μαζί Του όταν θα προσευχόταν πριν την σύλληψή Του και οι ίδιοι θα Τον ακολουθούσαν μέχρι την αυλή του Καϊάφα παρακολουθώντας όλα τα γεγονότα. Έπρεπε λοιπόν οι τρεις αυτοί μαθητές να προετοιμαστούν ώστε να συνειδητοποιήσουν ότι ο Ιησούς ήταν ο Θεός που υπέμεινε τα βασανιστήρια και τον εξευτελισμό για την σωτηρία των ανθρώπων. Η κατάλληλη λοιπόν ευκαιρία για την προετοιμασία τους ήταν η συμμετοχή τους στην Μεταμόρφωσή Του.

Γιατί η μεταμόρφωση έγινε σε βουνό: Ο Θεός επέλεξε το βουνό για δύο λόγους. Ο πρώτος είναι ότι όλες οι ειδωλολατρικές τελετές γίνονταν σε ορεινά μέρη και με την Μεταμόρφωση ο Ιησούς έδωσε ένα τέλος στην συνήθεια να συνδέεται το βουνό με την αμαρτία. Ο δεύτερος λόγος είναι ότι πολλά μυστήρια του Θεού έγιναν στο βουνό. Ο Αβραάμ σε βουνό πήγε για να θυσιάσει τον Ισαάκ και ο Μωυσής σε βουνό πήρε τις Εντολές και είδε την καιόμενη βάτο.

Γιατί η Μεταμόρφωση έγινε στο όρος Θαβώρ: Υπήρχαν και άλλα όρη που θα μπορούσε ο Κύριος να μεταμορφωθεί όπως το Σιγώρ, το Καρμήλιο, το όρος της Σαμάρειας, το όρος της Γαλιλαίας και των Ελαιών. Οι λόγοι της απόρριψής τους είναι οι ακόλουθοι:
• ΣΙΓΩΡ: Ο ανηψιός του Αβραάμ, ο Λωτ, ζούσε στα Σόδομα αλλά είχε εξέχουσα θέση και στα Γόμορα που ήταν κοντά. Οι κάτοικοι όμως των δύο πόλεων ήταν αμαρτωλοί και ανήθικοι και ο Θεός αποφάσισε να τους εξολοθρεύσει. Έστειλε λοιπόν δύο Αγγέλους για να ενημερώσουν τον Λωτ πως έπρεπε να εγκαταλείψουν την πόλη για να μην αφανιστούν μαζί με τους αμαρτωλούς. Ακολουθώντας τις εντολές των Αγγέλων ο Λωτ πήρε την γυναίκα του και τις δυο του κόρες, έφυγε από την πόλη και κατευθύνθηκε στο όρος Σιγώρ. Η γυναίκα του όμως παράκουσε την εντολή των Αγγέλων και γύρισε το βλέμμα της για να δει τι γίνεται πίσω τους. Την ίδια στιγμή έμεινε ως στήλη άλατος ενώ ο Λωτ και οι κόρες του συνέχισαν τον δρόμο τους.
Όταν κατασκήνωσαν στο βουνό, οι κόρες του Λωτ, κυριευμένες από πονηρά πνεύματα, εξαπάτησαν τον πατέρα τους προκειμένου να διαιωνισθεί το ανθρώπινο γένος. Τον μέθυσαν και τον αποπλάνησαν με αποτέλεσμα μετά από λίγο καιρό να φέρουν στον κόσμο τον καρπό της αμαρτωλής συνεύρεσης. Επειδή λοιπόν το Σιγώρ ήταν το όρος που φιλοξένησε την αιμομιξία θεωρήθηκε ακατάλληλο για το θαύμα της Μεταμόρφωσης.
• ΚΑΡΜΗΛΙΟ: Το συγκεκριμένο όρος ήταν αφιερωμένο στον Προφήτη Ηλία οπότε για την αποφυγή της ταύτισης του Κυρίου με τον Ηλία και την δημιουργία της λανθασμένης εντύπωσης ότι ο Ιησούς ήταν ο Προφήτης Ηλίας απορρίφθηκε το Καρμήλιο όρος.
• ΟΡΟΣ ΣΑΜΑΡΕΙΑΣ: Ο Ιακώβ, ο γιος του Ισαάκ, όταν πήρε την ευλογία του πατέρα εις βάρος του αδερφού του, Ησαύ, έφυγε για την Συρία. Εκεί έμεινε κοντά στο σπίτι του θείου του, Λάβαν, εργάστηκε πολλά χρόνια, παντρεύτηκε τη Λεία και την Ραχήλ και έκανε 12 παιδιά. Πριν γεννηθεί όμως ο τελευταίος γιος του, ο Βενιαμίν, αποφάσισε να εγκαταλείψει το σπίτι του θείου του και έφυγε με την οικογένειά του κρυφά γιατί θεωρούσε πως ο Λάβαν δεν θα του επέτρεπε να ανεξαρτητοποιηθεί. Φεύγοντας, η Ραχήλ πήρε μαζί της πολλά από τα είδωλα του πατέρα της. Όταν ο Λάβαν αντιλήφθηκε την φυγή και την κλοπή τους ακολούθησε και κατηγόρησε τον Ιακώβ. Τα κλοπιμαία δεν βρέθηκαν γιατί η Ραχήλ κατάφερε να αποφύγει να την ελέγξουν αλλά όταν ο Λάβαν έφυγε ο Ιακώβ ζήτησε από τα μέλη της οικογένειάς του να θάψουν βαθιά στη γη ότι είχαν πάρει παράνομα από το σπίτι του πεθερού του. Επειδή είχαν φτάσει στο όρος Βαιθήλ της Σαμάρειας ο Θεός πρόσταξε τον Ιακώβ να χτίσει μια εκκλησία ως ένδειξη ευγνωμοσύνης για την βοήθεια και την προστασία που του παρείχε στην διάρκεια της πορείας του από την Συρία στην Παλαιστίνη. Έκτοτε, έμεινε η συνήθεια στους Σαμαρείτες να προσκυνούν τον Θεό στην συγκεκριμένη εκκλησία. Επειδή όμως στο βουνό ήταν θαμμένα τα είδωλα, η Μεταμόρφωση δεν έγινε εκεί.
• ΟΡΟΣ ΤΗΣ ΓΑΛΙΛΑΙΑΣ:  Στο όρος της Γαλιλαίας είχε οριστεί από τον Θεό να γίνει η Ανάσταση του Κυρίου οπότε έπρεπε να επιλεχτεί άλλο βουνό για την Μεταμόρφωση.
• ΟΡΟΣ ΤΩΝ ΕΛΑΙΩΝ: Εκεί είχε οριστεί να γίνει η Ανάληψη του Κυρίου οπότε η Μεταμόρφωση έπρεπε να γίνει αλλού. Αφού λοιπόν απορρίφθηκαν τα προηγούμενα βουνά, έμεινε το Θαβώρ για να φιλοξενήσει την Μεταμόρφωση του Κυρίου.

Γιατί εμφανίστηκαν μαζί με τον Ιησού ο Ηλίας και ο Μωυσής: Ο Ιησούς με το κήρυγμα και τα έργα Του αλλά κυρίως με τα θαύματά Του προκάλεσε τον φθόνο του Ιουδαϊκού Ιερατείου το οποίο τον κατηγορούσε ως παράνομο και βλάσφημο και αναζητούσε τρόπο για να Τον θανατώσει. Για να αποτρέψει λοιπόν τους μαθητές Του από το να αναρωτηθούν αν οι Ιουδαίοι είχαν δίκιο, παρουσιάστηκε στην Μεταμόρφωσή Του με δύο σημαντικά βιβλικά πρόσωπα, τον Μωυσή και τον Ηλία. Ο Μωυσής ήταν ο νομοθέτης των Εβραίων και ο Ηλίας ο αγωνιστής για την εφαρμογή του νόμου του Θεού. Γνώριζαν λοιπόν καλύτερα από τον καθένα πως ο Ιησούς δεν ήταν παράνομος αλλά απεναντίας ήταν ο ίδιος ο Νόμος και για αυτό Τον προσκυνούσαν και Τον δόξαζαν. Ένας δεύτερος λόγος της κοινής εμφάνισης των τριών προσώπων ήταν η διευκρίνιση πως ο Ιησούς ήταν ανεξάρτητο πρόσωπο και όχι ο Μωυσής ή ο Ηλίας όπως πίστευε ο περισσότερος κόσμος.

Γιατί δεν εμφανίστηκαν και άλλοι Προφήτες στην Μεταμόρφωση:  Ο Κύριος πήρε την απόφαση να εμφανιστεί με τους συγκεκριμένους Προφήτες για δύο λόγους. Ο πρώτος λόγος ήταν πως ο Μωυσής και ο Ηλίας είχαν ζητήσει από τον Κύριο να δουν το πρόσωπό Του. Ο Θεός τους είχε απαντήσει πως το αίτημά τους θα γινόταν δεκτό την κατάλληλη στιγμή και για μικρό χρονικό διάστημα. Η στιγμή αυτή ορίστηκε να είναι η Μεταμόρφωση. Ο δεύτερος λόγος ήταν για να δείξει ο Κύριος πως όσοι Τον ακολουθούσαν, υπομένοντας τους διωγμούς, θα κέρδιζαν μεγάλες τιμές αντάξιες της παρουσίας των δυο Προφητών στο πλευρό Του. Επίσης, η εμφάνιση του Μωυσή και του Ηλία έδωσε πολύτιμα μαθήματα στους μαθητές. Πρώτον, τους έδειξε πως ο αγώνας του Μωυσή και του Ηλία ανταμείφθηκε. Δεύτερον, στην προσπάθεια διάδοσης του Νόμου του Θεού είχαν βοηθό τον Κύριο που τους χάρισε τα κατάλληλα εφόδια. Ο Μωυσής είχε προβλήματα στην ομιλία και ο Ηλίας ήταν αγράμματος. Όμως, κατάφεραν να γίνουν οι πνευματικοί ηγέτες του Εβραϊκού λαού. Αυτό έδωσε θάρρος στους μαθητές γιατί κατάλαβαν πως μετά την αποχώρηση του Κυρίου θα είχαν τα εφόδια για να διαδώσουν το έργο Του.

Πώς αναγνώρισαν οι μαθητές των Μωυσή και τον Ηλία: Οι μαθητές αναγνώρισαν τους δύο Προφήτες από τα λόγια τους. Ο Μωυσής δόξαζε τον Κύριο για την πολύτιμη βοήθειά Του σε όλη την διάρκεια της ζωής του. Ανέφερε τις 10 εντολές, τα θαύματα στην Αίγυπτο, το μάννα που έθρεφε τους Εβραίους 40 χρόνια στην έρημο και το νερό που τους προμήθευε. Ο Ηλίας μιλούσε για τις αρμοδιότητες που του έδωσε ο Κύριος όπως να ελέγξει τον παράνομο Αχαάβ και να φονεύσει τους πενήντα αμαρτωλούς ιερείς. Είπε για το πέρασμα του ποταμού Ιορδάνη χωρίς να βραχεί, για την προσευχή του που εισακούστηκε και έφερε ανομβρία και για την ανάληψή του στον ουρανό με πύρινο άρμα.

Ο τόπος προέλευσης των ατόμων-πρωταγωνιστών της Μεταμόρφωσης: Ο Κύριος είναι βασιλιάς όλου του κόσμου: του ουρανού, της γης και του Άδη. Για αυτό και οι θνητοί μέτοχοι της Μεταμόρφωσης προήλθαν και από τα 3 μέρη της πλάσης: οι Απόστολοι από τη γη, ο Ηλίας από τον ουρανό και ο Μωυσής από τον Άδη.

Ο αριθμός των ατόμων ανά τόπο προέλευσης: Από τον ουρανό ήρθε ένα άτομο (ο Ηλίας), από τον Άδη ένα άτομο (ο Μωυσής) και από τη γη 3 άτομα (ο Πέτρος, ο Ιάκωβος και ο Ιωάννης). Ο αριθμός δεν είναι τυχαίος. Τα επίγεια πλάσματα θεωρούνται ότι έχουν τρεις διαστάσεις για αυτό και συμμετείχαν 3 άνθρωποι εκπροσωπώντας την κάθε διάσταση και συνεπώς όλη την πλάση. Τα ουράνια και τα καταχθόνια πλάσματα είναι απλά, μονοδιάστατα για αυτό και τα εκπροσωπούσε ένα άτομο.

Η απουσία του Αγίου Πνεύματος στην Μεταμόρφωση: Στην διάρκεια της Μεταμόρφωσης ακούστηκε η φωνή του Θεού-Πατέρα και εμφανίστηκε ο Ιησούς-Υιός. Δημιουργήθηκε λοιπόν η εντύπωση πως το Άγιο Πνεύμα ήταν απόν, εγείροντας απορίες για την αδιαίρετη φύση της Αγίας Τριάδας. Όμως, το Άγιο Πνεύμα ήταν εκεί. Ήταν η φωτεινή νεφέλη που εμφανίστηκε και ακούστηκε από το εσωτερικό της η φωνή του Θεού.